Tips: Lär dig mer om arter med Naturfalken

Naturfalken är ett simborgarmärke för artkunskap för alla åldrar. Här hittar du länkar till sidor där du kan träna dina kunskaper i arter ännu mer.

I hela världen finns det mellan 5 och 100 miljoner arter. Ingen vet exakt. Av dessa är 1,9 miljoner beskrivna och 1 miljon är hotade, enligt Statens Lantbruksuniversitet och FN.

Det är allt ifrån små gråsuggor och maskar som bryter ned våra löv i en kompost, till ännu mindre bakterier som finns i våra magar och hjälper oss att hålla magen i ordning. Det finns stora djur på savannen och i skogen som giraffer och älgar. För att inte glömma havet som är en otroligt rik plats med hajar, alger och fiskar i massor. Det går att fortsätta länge…

Lyckan att se och lära känna olika arter är stor – att vara där när en blomma slår ut eller när en fågelunge halkar ur boet för första gången är stora upplevelser i det lilla.

Att lära sig vad blomman och fågeln heter är en väg till att lära känna världen omkring oss och de arter som finns där. På den här sidan kan du som just har gjort Naturfalken läsa och lära mer om arter. Du kan också läsa mer om de hot som finns mot många av världens arter.

Om begreppet biologisk mångfald

Lite slarvigt uttryckt kan man säga att begreppet biologisk mångfald är ett sätt att beskriva alla arter som finns i olika miljöer och hur de samarbetar med varandra och med sin omgivning.

Definitionen av biologisk mångfald lyder så här:
"Biologisk mångfald är variationsrikedomen bland levande organismer av alla ursprung, inklusive från bland annat landbaserade, marina och andra akvatiska ekosystem och de ekologiska komplex i vilka dessa organismer ingår; detta innefattar mångfald inom arter, mellan arter och av ekosystem. (Definition enligt FN:s konvention om biologisk mångfald.)"

Tips på länkar:

Naturskyddsföreningen | Naturfalken Online

Naturskyddsföreningen | Natursnokarna

Naturskyddsföreningen | Naturquiz

Naturskyddsföreningen | Operation Rädda Bina

Naturskyddsföreningen | Skola | Operation Rädda Bina

Naturskyddsföreningen | Skola | Kahoot

Naturskyddsföreningen | Skola | Naturen som klassrum

Naturskyddsföreningen | Fakta om biologisk mångfald

Ge en gåva för natur och miljö

Med din gåva kan vi fortsätta kämpa för en hållbar framtid på en frisk och levande planet.

Ge en gåva
Bli först att gilla!