Bedömare Bra Miljöval kemiska produkter och Bra Miljöval kosmetika

Bra Miljöval är en miljömärkning som gör det lätt att göra rätt och låter alla vara med och bidra till att rädda världen. Nu söker vi dig som vill arbeta med bedömningar av licensansökningar inom ramen för Bra Miljöval kemiska produkter och kosmetika.

Under 2019  behöver vi förstärka vår grupp av kemikalieexperter med ytterligare en medarbetare. Nu söker vi därför dig med goda kunskaper om kemikaliers miljö- och hälsopåverkan.  Din huvudsakliga arbetsuppgift kommer vara att självständigt bedöma ansökningar om licens för Bra Miljöval inom produktområdena kemiska produkter och kosmetika. Du kommer att arbeta tätt tillsammans med kollegor, främst inom gruppen för kemiska produkter och textil, och vid behov bidra till avdelningen Handla Miljövänligts övriga arbete. Beroende på din kompetens, erfarenhet och intressen kan även andra arbetsuppgifter komma att bli aktuella.

Uppgifter och roll:

• att bedöma ansökningar om licens för Bra Miljöval.
  • att vara kontaktperson för ansökande företag.

• att aktivt vårda relationen med existerande licenstagare.
  • att i samarbete med produktansvarig utveckla nya företagsrelationer.
  • att i samarbete med produktansvarig kommunicera Bra Miljöval till bransch och övriga intressenter.
  • att hålla dig ajour med gällande lagstiftning, forskning och utveckling inom området.

Du som söker tjänsten ska uppfylla följande krav:

• universitetsutbildning med inriktning mot miljökemi, toxikologi, eller närliggande fält.
  • goda kunskaper om kemikalielagstiftningen inom EU, rörande kemiska och kosmetiska produkter.
  • självständig, noggrann samt van att strukturera ditt eget arbete.
  • mycket god samarbetsförmåga.
  • konstruktiv och lösningsorienterad.
  • mycket god strategisk och analytisk förmåga.

Utöver dessa krav är det meriterande om du:

• har relevant arbetslivserfarenhet från tex näringsliv eller myndighet.
  • har forskarutbildning inom relevant fält.
  • är välorienterad inom området produkter/tjänster och deras miljöpåverkan.
  • har erfarenhet och förståelse av medlemsbaserade intresseorganisationer.
  • har dokumenterad erfarenhet och intresse av marknadsföring och kommunikation.
  • har en förståelse för miljöfrågor och kunskap om naturen.

Övrigt

Vi sitter i lokaler på Första Långgatan i Göteborg med närhet till de flesta kommunikationsmedel. Naturskyddsföreningen tillämpar 37,5 timmars arbetsvecka med flexibla arbetstider. Tjänsten är en visstidsanställning på heltid till och med 2019 12 31. Tillträde snarast.

Om Naturskyddsföreningen

Naturskyddsföreningen har kraft att förändra! Vi är Sveriges största och mest inflytelserika miljöorganisation. Vi är en ideellt och partipolitiskt obunden förening som tar ansvar för att driva viktiga miljöfrågor lokalt, nationellt och globalt. Med närmare en kvarts miljon medlemmar, kretsar med lokal förankring i hela landet och drivande eldsjälar har vi stora möjligheter att påverka. Vi skapar opinion, förändrar beteenden, granskar och kräver att makthavare och lagstiftare tar sitt ansvar.

Naturskyddsföreningen vill vara en inkluderande folkrörelse som speglar mångfalden i samhället, och vi vill att det ska genomsyra hela vår verksamhet. Vi vill vara en arbetsplats som är attraktiv för alla, eftersom vi tror att en variation av perspektiv, erfarenheter och bakgrund gör oss ännu starkare. Vi välkomnar därför en bredd av sökande.