Bra Miljöval Kemiska produkter

Vare sig man rengör köket, impregnerar skorna eller tvättar bilen finns det risk för att man utsätter sig själv och miljön för skadliga kemiska ämnen. Därför finns Naturskyddsföreningens miljömärkning Bra Miljöval. Vi granskar alla ingredienser som ingår i produkten, så att du får en produkt som är skonsam både för din hälsa och för miljön.

Foto:

Ulrica Zwenger

Från första mars 2018 gäller nya kriterier. Ni hittar dessa till höger på sidan. Här hittar ni också uppdaterade licensvillkor och ansökningshandlingar. Kriterierna för Bra Miljöval Kemiska produkter omfattade tidigare även kosmetiska produkter, men de är numera separerade. Kriterierna för Bra Miljöval Kosmetika hittar du här.

Det främsta syftet med vår miljömärkning är att minska användningen av miljö- och hälsofarliga ämnen. När du väljer en kemisk produkt märkt med Bra Miljöval så bidrar du till en friskare natur och utsätter inte dig själv och din omgivning för giftiga och hälsofarliga ämnen.

De produkter som vi märker måste uppfylla våra kriterier, vilket bland annat innebär att ämnen som misstänks orsaka cancer eller skada fertiliteten är förbjudna. Därutöver ska de ämnen som ingår ha en låg giftighet i vattenmiljön och uppfylla hårda krav på nedbrytbarhet. Strikta krav ställs även på hormonstörande och allergiframkallande ämnen. Genom att ställa hårda krav på alla ingredienser bidrar Bra Miljöval till att fasa ut miljö- och hälsoskadliga kemikalier och uppmuntra användningen av bättre alternativ.

Genom att välja produkter märkta med Bra Miljöval får konsumenten en produkt som är så skonsam mot miljön och hälsan som bara är möjligt. För företag är en märkning med Bra Miljöval ett tydligt och trovärdigt sätt att visa att man prioriterar produkter med låg miljöpåverkan och vill vara en del i omställningen till ett hållbart samhälle.

Några grundkrav

• Ämnen som ingår i produkterna ska ha en låg giftighet i vattenmiljön och uppfylla hårda krav på nedbrytbarhet.

• Fosfor tillåts inte i produkterna eftersom det bidrar till övergödning.

• Allergirisker minimeras genom att barnprodukter ska vara helt parfymfria. För övriga produkter ställer vi, av samma anledning, strikta krav på de parfymer och växtextrakt som ingår.

• Ämnen som misstänks orsaka cancer eller ge fortplantningsskador är inte tillåtna.

• Hormonstörande ämnen på SIN-listan 2.0 samt de ämnen som upptagits på SIN-listan 2014-10-08 på grund av hormonstörande egenskaper är inte tillåtna.

• Högfluorerade ämnen (PFAS) och cykliska siloxaner tillåts inte.
  • Allergiframkallande konserveringsmedel, som till exempel isothiazolinonerna BIT och MIT är inte tillåtna.

• Vi ställer krav på att företag med Bra Miljöval-märkta produkter har en ambition att öka andelen förnybar råvara i produkten och på så sätt minska klimatbelastningen.

• Med vår märkning ställer vi också krav på produkternas förpackningar, för att minimera miljöpåverkan och gynna ett effektivt resursutnyttjande.

Avgifter

Gällande avgifter hittar ni i Licensvillkoren, till höger på sidan.

Ändring av licens utfärdad på de gamla kriterierna

Licenser som utfärdats på tidigare gällande kriterier (2006) upphör att gälla 2019-02-28. Under uppsägningstiden är det möjligt att göra ändringar i dessa licenser enligt de gamla kriteriernas krav. Om ni önskar göra detta, kontakta oss för rätt blanketter. Observera att licenserna vid sådana ändringar likafullt upphör 2019-02-28. Vi ber er även notera att dotterlicenser inte utfärdas under uppsägningstiden.

Omansökan enligt 2018 års kriterier

Om ni istället vill göra en omansökan enligt de nya kriterierna (2018:1) ska ni använda ansökningshandlingarna till höger på denna sida. I blanketten anger ni  ”Ombedömning enligt 2018 års kriterier” i avsnitt A1. Efter ett eventuellt godkännande gäller sedan licensen tillsvidare”.

Kontroll

Senast den 14 maj 2018 ska verksamhetsrapport och beräkningsmall skickas in till oss. Kontrollen avser verksamhetsåret 2017 och alla handlingar som behövs har skickats till er som är licenstagare. Under rubriken ”Dokument kontroll” hittar ni verksamhetsrapporten. Beräkningsmallen är ett registerutdrag för respektive företag och finns inte här på webbplatsen. Har ni frågor kring kontrollen är ni välkomna att kontakta Mari Ander, se kontaktuppgifter i högerspalten.

Bedömning av en enskild ingrediens

Det är också möjligt att ansöka om godkännande av en enskild ingrediens för användning i Bra Miljöval-märkta produkter. Exempelvis kan denna möjlighet användas för att i förväg ansöka om godkännande av flera olika parfymer, vilket underlättar om ni väljer att sedan byta parfym i er produkt.

För att ansöka om bedömning enligt ovan så använder ni blanketten ”Form for assessing a Perfume” om det gäller en parfym. För alla andra ingredienser används blanketten ”Form for assessing an ingredient”. Blanketterna hittar ni till höger på sidan.

Kostnaden är 5000 SEK per ingrediens.

Välj Bra Miljöval

Nu finns det över 700 varor och tjänster märkta med Naturskyddsföreningens miljömärkning, Bra Miljöval.