El märkt med Bra Miljöval

Det är skillnad på förnybar el och miljömärkt el. Med miljömärkning av förnybar el minskar vi den negativa miljöpåverkan från förnybar elproduktion, och ökar energieffektiviseringen så vår energianvändning minskar. Tillsammans med kunder och energibolag når vi ett hållbart energisystem, för klimatet och den biologiska mångfaldens skull.

• Bli licenstagare
  • Konsument
  • Licenstagare
  • Upphandlare

Energibolag som erbjuder el märkt Bra Miljöval hjälper sina kunder att välja den mest hållbara el som finns i dagsläget. Bra Miljöval ställer hårda krav på hur elen produceras och jobbar för att påverkan på miljön från elproduktion ständigt ska minska.

Skillnaden mellan miljömärkning och så kallad ursprungsmärkning är att ursprungsmärkning endast garanterar att elen kommer från en viss energikälla utan att ställa några miljökrav. Det som kallas för exempelvis "grön el" är oftast samma som ursprungsmärkt el.

Förutom att Bra Miljöval ställer hårda miljökrav går också pengar för varje såld kilowattimme miljömärkt el till olika projekt för att reparera miljöskador och minska elanvändningen genom energieffektivisering.

Som licenstagare ska företaget leva upp till miljökraven i kriterierna för Bra Miljöval Elenergi, och det kontrollerar Bra Miljöval varje år. Det är en trygghet både för företaget med licens och dess elkunder.

Våra miljökrav

• Vindkraft ska placeras utanför skyddade naturområden för att minska påverkan på djur och natur.
  • Vattenkraft ska ha ett basflöde med vatten för att undvika torrläggning och vattnet ska följa sitt naturliga flöde för att gynna växt- och djurlivet.
  • Biobränsle ska vara FSC-märkt och askan återföras till skogen för att bli näringsämne i kretsloppet igen.
  • Solcellspaneler ska återvinnas när de monteras ner.

Sälja el märkt med Bra Miljöval

För att sälja el märkt Bra Miljöval på elmarknaden eller till slutkonsument ska energiföretaget ha licens hos Naturskyddsföreningen/Bra Miljöval. All förnybar el som klarar våra kriterier kan märkas. I samband med det får elbolaget även ett diplom att visa upp för sina kunder.

Hör av dig om du har frågor

Har du frågor om miljömärkt el eller är intresserad av att märka din el? Tveka inte att kontakta oss på Bra Miljöval. Kontaktuppgifter finns nedan.

Ansökningshandlingar

Bli licenstagare

Redo att bli licenstagare? Så här går det till steg för steg. Kontakta oss om ni har frågor vad en ansökan skulle innebära för er.

elenergi, el, triangel, elmix

vad är miljömärkt el?

Det är skillnad mellan förnybar och miljömärkt el

Förnybar el tas från källorna sol, vind, vatten och biobränsle. Miljömärkt el ställer miljökrav att den förnybara elen ska värna om klimat, miljö och djurliv.

Frågor och svar om miljömärkt el

Få koll på miljökraven för Bra Miljöval-märkt el.

energibolag med bra miljöval el

Vilka energibolag erbjuder miljömärkt el?

Här kan du se vilka energibolag som erbjuder Bra Miljöval-märkt el till konsument och företag.

Kim Blomster
Kim Blomster