Vi söker en ny chef till vår skogs- och naturvårdsavdelning

Vill du jobba för Sveriges största och mest inflytelserika miljöorganisation? Brinner du för en tuffare miljöpolitik och tror på påverkansarbete och opinionsbildning? Vill du arbeta för ökad biologisk mångfald, friska ekosystem och människors rätt till naturen?

Nu söker vi en chef till vår skogs- och naturvårdsavdelning där det arbetar tio kunniga och engagerade medarbetare. Du kommer att leda arbetet inom områden som skydd och skötsel av värdefull natur, åtgärder för hotade arter och naturtyper, ekosystemtjänster, urfolks rättigheter samt friluftsliv. I det ingår även verksamhet som rör tropisk skog. Du kommer att ingå i kansliets ledningsgrupp och ha personalledande ansvar för din avdelning. Politiskt påverkansarbete, både nationellt och på EU-nivå är en viktig del av tjänsten. Du kommer också delta i flera nationella och internationella råd och arbetsgrupper och företräda föreningen på konferenser och möten. Du förväntas också medverka till en god dialog med medlemmar och allmänhet om skogs- och naturvårdsfrågor.

Vi söker dig som förstår komplexiteten i skogs- och naturvårdsfrågor och som vill arbeta för att påverka politik och samhälle i en hållbar riktning. Som person är du analytisk, lyhörd och engagerad. Du arbetar medvetet och inspirerande för att förbättra och utveckla arbetssätt och medarbetare. Du har hög integritet och flexibilitet, samtidigt som du är bra på att prioritera.

Du som söker tjänsten ska uppfylla följande krav:

• God sakkunskap om skog-och naturvård.
  • God generell kunskap om miljöfrågor och en helhetssyn syn på skogs- och naturvårdsfrågor.
  • God kunskap om politiska processer och politisk påverkan både nationellt och internationellt.
  • Dokumenterad god och flerårig erfarenhet av ledarskap och personalledning.
  • Mycket god kommunikativ förmåga, såväl muntligt som skriftligt.
  • Erfarenhet av budgetansvar. God förståelse för hur ekonomi och verksamhetsstyrning går hand i hand.
  • Relevant akademisk utbildning.

Utöver dessa krav är de meriterande om du:

• Har erfarenhet av och kunskap om folkrörelsearbete.
  • Kunskap om hur civilsamhället, politiken och näringslivet arbetar med miljö, mänskliga rättigheter och hållbarhet i Sverige och globalt, samt utmaningarna det innebär.
  • Har erfarenhet av påverkansarbete genom olika kommunkationskanaler, inklusive social media och andra digitala uttryckssätt.
  • Har erfarenhet av att tillgängliggöra forskning på ett pedagogiskt sätt till olika målgrupper.
  • Har erfarenhet av att arbeta med forskningsbaserad verksamhet och att värdera forskningsunderlag.

Om Naturskyddsföreningen

Naturskyddsföreningen har kraft att förändra! Vi är Sveriges största och mest inflytelserika miljöorganisation. Vi är en ideellt och partipolitiskt obunden förening som tar ansvar för att driva viktiga miljöfrågor lokalt, nationellt och globalt. Med närmare en kvarts miljon medlemmar i alla åldrar, kretsar med lokal förankring i hela landet och drivande eldsjälar har vi stora möjligheter att påverka. Vi skapar opinion, förändrar beteenden, granskar och kräver att makthavare och lagstiftare tar sitt ansvar.

Naturskyddsföreningen vill vara en inkluderande folkrörelse som speglar mångfalden i samhället, och vi vill att det ska genomsyra hela vår verksamhet. Vi vill vara en arbetsplats som är attraktiv för alla, eftersom vi tror att en variation av perspektiv, erfarenheter och bakgrund gör oss ännu starkare. Vi välkomnar därför en bredd av sökande.

Övrigt

Vi sitter i lokaler på Åsögatan, mitt på Södermalm i Stockholm med närhet till de flesta kommunikationsmedel. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Tillträde efter överenskommelse.