En riktigt energismart dejt

Hångla i mörkret? Mysa med levande musik och duscha tillsammans för att spara energi? Du får hitta en dejt själv men vi ser till att du får en riktigt grön och skön kväll. Inte nog med att vi ger tipsen som skapar myset och stämningen, det blir en dejt som bidrar till en lite bättre planet. Och är inte det kärlek på riktigt?

• Dejta hemma. Dra ner temperaturen lite och håll varandra varma istället. Hur mycket energi kan man spara på att värma upp hemmet genom att hångla? Ja, det vet inte vi för det finns inga studier gjorda på det, men vi ställer gärna upp som försökspersoner när det görs en.
  • Hemmadejten bjuder ju på tillfälle till matlagning.Välj hellre en växtbaserad kost om du vill bjuda riktigt klimatsmart. Visste du att en portion spagetti med köttbullar och tomatsås släpper ut 2,2 kg koldioxid medan motsvarande med falafel på röda linser endast släpper ut 0,25 kg? Så om du vill vara lika romantisk som Lady och Lufsen men snäll mot planeten - putta över en falafel till din älskade och spara nästan 90% av utsläppen!
  • Underhållning. Glöm datorn, teven, och stereon! Lägg undan mobilen och stäng av elektroniken helt så att ni bara har ögon för varandra. Din smartphone drar lika mycket el som ett stort kylskåp eftersom det går åt massor av energi till trådlösa nätverk och servar som behövs till internetsurfandet. Damma av gitarren istället!
  • Men neeej, det blev pinsamt tyst! Vad ska vi prata om? Här är lite oneliners du kan dra: “Om vi installerade solceller på alla befintliga byggnadsytor som träffas till minst 70 procent av solinstrålningen skulle Sverige kunna på 60 TWh el från solen vilket är ungefär lika mycket som kärnkraften producerar” eller “Visste du att den globala produktionen av plast har ökat från 1,5 miljoner ton per år 1950, till cirka 230 miljoner ton per år 2009 och att cirka 25 procent av den globala plastproduktionen sker i Europa.” eller varför inte “Visste du att det släpper ut 47 000 gånger så mycket koldioxid att åka bil till Göteborg som att ta tåget och att flyga släpper ut 74 000 gånger så mycket?” och även “Visste du att du kan spara 30% av energin genom att lägga på ett lock på kastrullen när du lagar mat? På en timme kan det bli lika mycket energi som krävs för att låta en 1W led-lampa lysa i 750 timmar!“. Se där, hela kvällen gick åt.
  • Duscha tillsammans. Att duscha i fem minuter istället för en kvart kan minska årsförbrukningen för varmvattnet med 500 kilowattimmar per person. Och duschar ni tillsammans kan ni ju spara dubbelt så mycket. När ni är klara drar ni ner belysningen. Låt sedan kärleksenergin guida er genom natten.

Lycka till <3

Bli medlem - För en bättre värld

Var med och verka för en stark global miljörörelse.