Globalt

Filippinerna: Nio urfolksledare och miljöförsvarare skjutna till döds av polis

Vy över gröna lummiga skogar med berg i bakgrunden - de skogar som urfolksledare och miljöförsvarare kämpar för på ön Panay i Filppinerna.

Nio Tumandok urfolksledare och miljöförsvarare sköts till döds av polis och 17 arresterades i en massaker den 30 december 2020 på ön Panay i Filippinerna. De hade motsatt sig dammbyggen som skulle dränka deras marker och hota deras försörjning. De hade också protesterat mot militarisering och brott mot mänskliga rättigheter i området.

Etiketter:

Hoten ökar mot de som skyddar Amazonas regnskog

En kvinnlig miljöförsvarare håller upp en skylt med texten: "Amazonas is ours!" under en miljödemonstration i Rio de Janeiro 2019 mot skogsavverkning och bränder.

Utan Amazonas klarar vi oss inte – utan miljöförsvarare klarar sig inte Amazonas. Men de som skyddar regnskogen är i konstant fara på grund av sin kamp.

De kämpar för Indonesiens miljö

Demonstranter håller upp en banderoll med protest mot en ny lag.

Framtiden såg ljus ut för Indonesien med minskad avskogning och fiskebestånd som sakta höll på att återhämta sig. Nu riskerar landet att ta flera steg tillbaka när situationen för Indonesiens miljö och de som skyddar den snabbt förvärrats.

Stötta världens miljöförsvarare – delta i ljusmanifestation 10 december

Den 10 december ordnar Naturskyddsföreningen en ljusmanifestation för att uppmärksamma miljöförsvarares utsatta situation.

Varje år dödas hundratals miljöförsvarare världen över. Våld, hot och trakasserier ökar. Vi måste vända den här utvecklingen! Den 10 december ordnar vi därför ljusmanifestation under hashtaggen #Light4Defenders. Och du kan vara med!

Etiketter:

Exploatering av naturresurser hotar miljöförsvarare

En lastbil kör nerför en slingrig väg i en stor gruva - en källa till dödligt våld mot miljöförsvarare.

Exploatering av naturresurser är ofta kantad av miljöproblem och bristande respekt för mänskliga rättigheter. Det borde vara självklart att kunna försvara naturen utan att riskera livet. Men för de miljöförsvarare som motsätter sig gruvor, plantager eller skogsavverkningar ser verkligheten annorlunda ut. Det är dags att företagen tar större ansvar för mänskliga rättigheter.

Etiketter:

Webbinarium: Dags för fossilfria pensioner!

Missade du Naturskyddsföreningens seminarium om fossilfria pensioner? Ingen fara, du kan se det i efterhand här. På seminariet lär du dig mer om våra smutsiga pensionsfonder, och hör vittnesmål från Colombia och Kazakstan.

Etiketter:

Fem fakta som får dig att vilja bekämpa bekämpningsmedlen

En traktor kör på ett fält med vete i aftonsolen och sprayar det med bekämpningsmedel.

Dagens moderna och intensiva jordbruk med stora monokulturer är beroende av användningen av bekämpningsmedel, men många av dem är väldigt farliga. Vad händer egentligen med miljön när vi använder så mycket bekämpningsmedel? Vad händer med oss? Och är det hållbart att tillverka allt mer när vi vet att de är farliga för naturen? Här är fakta vi alla borde veta om bekämpningsmedel.

Etiketter:

Amazonas brinner – det här kan du göra

Förra årets bränder i Amazonas utlöste globalt ramaskri – i år är situationen ännu värre. Dubbelt så många bränder rasade i början av september jämfört med samma period 2019. Men det finns sätt att motarbeta den alarmerande utvecklingen. Påtryckningar utifrån fick den brasilianska regeringen att införa ett fyra månader långt eldningsförbud. Samtidigt har Nordea sålt sina innehav i världens största köttbolag som pekas ut som drivande i avskogningen av Amazonas.

Etiketter:

Filippinerna: Miljöförsvarare i fara under coronapandemin

Urfolksledaren och miljöförsvararen Conchita Calzado i skogen som skulle översvämmas om Kaliwa-dammen blev verklighet.

Filippinerna är ett av världens farligaste länder för miljöförsvarare. Enbart under 2019 mördades 43 miljöförsvarare. Ingen vet med säkerhet vad som sker i skuggan av coronapandemin. Demokratin hotas i flera länder när auktoritära ledare flyttar fram sina positioner med coronapandemin som förevändning. I Filippinerna har ny terrorlagstiftning införts som ger polisen rättighet att frihetsberöva personer i 24 dagar utan anklagelser.

Etiketter:

Coronapandemin hotar den globala livsmedelstryggheten

En lokal fiskmarknad i Västafrika har lagts öde i kölvattnet av coronapandemin. Två kvinnor som vanligen säljer fisk går nu sysslolösa omkring på den nästan öde marknaden.

I kölvattnet av coronapandemin påverkas fiske, jordbruk och livsmedelsförsörjningen i världen. Som ofta är fallet drabbas redan utsatta grupper hårdast, som småskaliga jordbrukare och fiskare. Många av Naturskyddsföreningens samarbetsorganisationer vittnar om tydliga effekter av pandemin på livsmedelstryggheten i deras närhet.

Sidor