Laga din dragkedja

En vanlig anledning till att vi slänger jackor och byxor är att dragkedjan inte fungerar längre. Men trasiga och trasslande blixtlås går att laga.
Här har vi listat några vanliga problem och vad du gör åt dem.

Dragkedjan går inte att stänga:

Problemet beror troligen på att dragkedjans löpare har blivit lite för stor. Då pressas inte längre tänderna ihop och kedjan låser sig inte ordentligt. Använd en tång och tryck försiktigt till löparen så att den kniper åt igen. Genom att dra löparen fram och tillbaka ser du direkt om det löste problemet.

Dragkedjan är trög:

Smörj kedjan med stearin.

Trasigt dragkedjehänge/kläpp:

Ibland trillar själva handtaget av från löparen och gör plagget svårt att öppna och stänga. Men det kan du lätt laga. Dragkedjehängen går att köpa som reservdelar. Du kan också göra din egen kläpp genom att använda en nyckelring.

Tänder saknas:

Testa att sy med en grov tråd (för hand) över den skadade delen, så att det blir som en tand av tråd. Då undviker du att löparen hoppar ur där.

Tips på hur du sköter dragkedjor:

• Tvinga aldrig kedjan upp eller ner. Om något tar emot, dra tillbaka löparen och få bort det som fastnat emellan.
  • Stäng dragkedjorna när du tvättar.
  • Se till att hålla dragkedjor i skor rena från smuts och lera.
  • Försök dra ihop plagget/väskan/skorna innan du stänger den, för att minska trycket på dragkedjan.
skog,vatten,höst,träd,grön,gul,blå

Stå upp för naturen

Läget för vår planet är akut, men vi kan fortfarande bromsa utvecklingen. Du behövs i det arbetet!

Bli månadsgivare
Gillas av 3