Handläggare Bra Miljöval energi, vikariat

Bra Miljöval är en miljömärkning som gör det lätt att göra rätt och låter alla vara med och bidra till att rädda världen. Nu söker vi dig som vill arbeta med märkningen Bra Miljöval och området energi.

I rollen som handläggare får du möjlighet att arbeta med energibolagens miljö och hållbarhetsarbete genom vår miljömärkning Bra Miljöval. De energibolag som har vår licens avsätter årligen pengar avsedda för att finansiera miljöförbättrande projekt, i denna roll är det ditt uppdrag att administrera och hjälpa till med att bedöma projekt.  För att lyckas i rollen krävs det att du har kunskaper om energi- och miljösystemet i stort eller har ett intresse att lära dig mer om energieffektivisering, miljömärkning eller konkreta miljöförbättrande projekt i strömmande vatten.

Uppgifter och roll

• Att driva och handlägga ansökningar för fonder kopplade till Bra Miljöval.
  • Att aktivt vårda relationen till existerande licenstagare samt att söka upp och utveckla nya relationer.
  • Att bedöma ansökningar och kontroller samt vara kontaktperson för ansökande företag.
  • Att medverka i gruppen "Energi och transporter" och vid behov stötta kollegorna.
  • Att vid behov bidra till övrigt arbete vid avdelningen Handla Miljövänligt.

Du som söker tjänsten ska uppfylla följande krav:

• Har några års erfarenhet från energibranschen med insikter i trender, regelverk, marknadssituation, teknikutveckling och branschens miljöpåverkan.
  • Är välorienterad inom området produkter/tjänster och deras miljöpåverkan.
  • Du är en samhällsengagerad konsumentföreträdare.
  • Du är en god kommunikatör.
  • Är konstruktiv och lösningsorienterad.
  • Har en god strategisk och analytisk förmåga.
  • Har vana att leda projekt.
  • Är självständig, initiativrik samt van att leda och strukturera ditt eget arbete.
  • Har mycket god samarbetsförmåga.
  • Är en kunnig och noggrann administratör.
  • Har relevant högskoleutbildning.

Utöver dessa krav är de meriterande om du :

• Har relevant, aktuellt nätverk inom sakområdet.
  • Har erfarenhet från en medlemsbaserad intresseorganisation.
  • Är van att arbeta i ett högt tempo med uppgifter som ibland kräver arbete på kvällar och helger och resor.
  • Har en förståelse för miljöfrågor och kunskap om naturen.

Övrigt

Vi sitter i  lokaler på Första Långgatan i Göteborg med närhet till de flesta kommunikationsmedel. Naturskyddsföreningen tillämpar 37,5 timmars arbetsvecka med flexibla arbetstider. Tjänsten är en visstidsanställning på heltid t.o.m. 20190630. Tillträde snarast.

Om Naturskyddsföreningen

Naturskyddsföreningen har kraft att förändra! Vi är Sveriges största och mest inflytelserika miljöorganisation. Vi är en ideellt och partipolitiskt obunden förening som tar ansvar för att driva viktiga miljöfrågor lokalt, nationellt och globalt. Med närmare en kvarts miljon medlemmar, kretsar med lokal förankring i hela landet och drivande eldsjälar har vi stora möjligheter att påverka. Vi skapar opinion, förändrar beteenden, granskar och kräver att makthavare och lagstiftare tar sitt ansvar.

Naturskyddsföreningen vill vara en inkluderande folkrörelse som speglar mångfalden i samhället, och vi vill att det ska genomsyra hela vår verksamhet. Vi vill vara en arbetsplats som är attraktiv för alla, eftersom vi tror att en variation av perspektiv, erfarenheter och bakgrund gör oss ännu starkare. Vi välkomnar därför en bredd av sökande.