Allt du behöver veta inför stämman

När, var, hur? Här samlar vi all information du kan tänkas behöva för årets rikstämma.

Vy över Fyrisån i Uppsala.

Datum och plats

Ombud

Kostnad

Resa och boende

Resa och hitta i Uppsala

Digitala stämmohandlingar

Stämmosupport – rikskansliet hjälper dig

Barn på stämman

Programmet för riksstämman (öppnas i ny sida)

Datum och plats

För själva riksstämman kommer vi att hålla till i campus Ultuna hos Sveriges lantbruksuniversitet (SLU). Riksstämma äger rum 16-17 juni, 8.30-17.30 båda dagarna.

Lokal: Undervisningshuset på SLU Ultuna i Uppsala. Se karta här.

Missa inte kringaktiviteterna över hela staden redan från torsdagen och framförallt Uppsala Naturfest, arrangerad av länsförbundet, på fredagen i Parksnäckan  i Uppsala.

>>> Här finns anmälningsformulär!

Till Naturskyddsföreningens riksstämma, den 16-17 juni i Uppsala, är alla medlemmar välkomna. De som har rösträtt är ombuden, representanter från kretsar och länsförbund. De medlemmar som inte är ombud är varmt välkomna att närvara och har yttrande- och förslagsrätt.

Anmälan stänger den 31 maj. Kostnadsfri avanmälan samt ändringar kan göras fram till 31 maj. Avbokningsavgift tas ut vid avanmälan efter 1 juni. Beloppet baseras på förbeställd mat. För eventuella ändringar i din anmälan kontakta Naturskyddsföreningens rikskansli via e-post: riksstamma@naturskyddsforeningen.se

Ombud

Ombud till riksstämman skickas enligt stadgarnas § 9:

Varje länsförbund har rätt att sända ett ombud till riksstämman. Varje krets har rätt att sända ombud till riksstämma i förhållande till antalet registrerade medlemmar vid årsskiftet före stämman enligt följande:

Upp till 1000 medlemmar = 1 ombud

1001-3000 medlemmar = 2 ombud

3001 – eller fler medlemmar = 3 ombud

En komplett lista över hur många ombud respektive krets kan skicka finns på medlemsforumet Naturkontakt.

Det är ombuden som har rösträtt inför besluten men alla medlemmar har yttrande- och förslagsrätt.

Kostnad

Du betalar endast för den mat du förbeställer för lördag och söndag i formuläret (övriga dagar finns mat/fika till försäljning). Utöver det betalar var och en för sin egen resa och eventuell logi i Uppsala.

Medlemmar betalar 120 kronor per dag för lunch och två fika. Festmiddagen på lördag kväll kostar 200 kronor.

Resa och boende

Resa och boende bokar och betalar du själv. Nedan finns några förslag på boenden. Är du ombud så står rikskansliet för resekostnader motsvarande 2:a klass tågresa tur och retur. Resor ersätts i efterhand mot reseräkning med bifogade biljetter i original (ladda ned blankett för att söka resebidrag under "Dokument" uppe till höger under bilden). Om du av någon anledning måste åka bil eller flyg så ska detta stämmas av med rikskansliet i förväg. Reseräkningen ska vara rikskansliet tillhanda senast den 30 juni.

Rikskansliet har reserverat rum på följande ställen som du kan ringa och boka.

Elite Hotel Academia, 018-780 99 00, reservation.academia@elite.se, uppge kod Naturskyddsföreningen

City Stay Uppsala, 018-12 10 00, booking@citystayuppsala.se, uppge kod SNF18

Vandrarhem Centralstation, 018-444 20 10, info@hotellcentralstation, uppge kod Naturskyddsföreningen

Scandic Uplandia, 018-4952613, uplandia@scandichotels.com, uppge kod NAT150618

Clarion Hotell Gillet, 018-681800, reservation.cl.gillet@choice.se, uppge kod 2085GR000471

Tältning
Om du vill tälta under riksstämman så finns det möjlighet att boka tältplats på Fyrishov stugby och camping, info@fyrishov.se, campingen finns på Idrottsgatan 8. Du kan boka din tältplats via hemsidan eller genom att ringa 018-727 49 50.

Resa och hitta i Uppsala

För riksstämman har illustratören Björn Lundkvist gjort en jättefin karta till oss som hjälper dig att navigera genom våra höjdpunkter i Uppsala

Det går en vacker promenadväg utmed Fyrisån på ca 5-6 km mellan centrum och stämmolokalen undervisningshuset i Ultuna, men du kan också åka med kollektivtrafiken på lördag och söndag.

Kollektivtrafik

Buss 4 och 101 avgår på lördagar och söndagar från Uppsala station (Resecentrum) och stannar vid hållplats Campus Ultuna:

Grön stadsbuss nr 4 mot Gottsunda, avgår från B4 (restid 17 min) Avgår kl. 06.15, 06.45, 07.15, 07.45.

Gul regionbuss nr 101 mot Knivsta, avgår från D1 (restid 12 min) Avgår kl. 07:15.

Tidtabell för buss 4.
Tidtabell för buss 101.

Buss 8 avgår på lördagar och söndagar från Uppsala station (Resecentrum) och stannar vid hållplats Ultunaallén.

Grön stadsbuss nr. 8 mot Sunnersta, avgår från B3 (restid 10 min) Avgår kl. 6.12, 6.42, 7.12, 7.42, 8.12 Obs! Buss 8 stannar ej Campus Ultuna. Den stannar vid hållplats  Ultunaallén. Därifrån promenerar du 750 m (10 min) till stämmolokalerna. Tag genvägen via Duhrevägen 8 till Undervisningshuset.

Tidtabell buss 8.

Köp gärna biljett innan du kliver på bussen – Så här gör du

Reseapp (23 kr) Betala med mobilen. Ladda hem UL:s app (kräver en smartphone). När du laddat hem appen till din smartphone behöver du också registrera ditt bankkort, ladda reskassa och få ditt mobilnummer bekräftat. När detta är klart kan du köpa biljett i appen strax innan kliver på bussen. Se instruktionsvideo nedan.

Biljettautomat (30 kr) Köp biljett i automat, betala med kort. Biljetten börjar gälla direkt och är giltig i 75 minuter. Automater finns vid Resecentrum; utanför UL Center, spår 3, spår 5, spår 6, Centralpassagen västra och östra och vid hållplatser läge A3 och C1. Stora Torget utanför Åhléns. Ombord på bussen (37 kr) Betala när du kliver på. Köp biljett med betalkorten VISA eller Mastercard till ombordpris. Detta är något dyrare.

Läs mer om kollektivtrafiken på www.ul.se.

Cykla i Uppsala

SkiTotal cykel i Uppsala har ett antal racercyklar och mountainbikecyklar att hyra ut. De finns på Dragarbrunnsgatan 46, 75320 Uppsala och nås på telefonnummer 018-105040.

Det går också att hyra cyklar av Aktivt Uteliv Uppsala på Bergsbrunnagatan 8, uppsala@aktivtuteliv.nu, telefonnummer 018-10 88 04 och 070-772 28 27.

Digitala stämmohandlingar

I år är alla stämmohandlingar digitala och finns här på websidan och på Naturkontakt. Förutom den viktiga miljövinsten innebär digitaliseringen också ett lyft för både demokratin och transparensen inom föreningen. Det kommer bli lättare för våra medlemmar att komma åt handlingarna och dessutom vid en tidigare tidpunkt. Vi gör föreningens demokratiska process ännu mer demokratisk, helt enkelt.

Rikskansliet kommer att trycka upp och skicka ut motionerna till de ombud som vill ha. Du meddelar detta i anmälningsformuläret till riksstämman eller genom att kontakta vår stämmosupport, se längre ner.

(För att läsa stämmohandlingarna som är pdf:er behöver du programmet Adobe Acrobat Reader. Det är gratis och du kan ladda ner det här.) En uppdaterad instruktion kommer i samband med publiceringen av stämmohandlingarna men under tiden kan du läsa den gamla instruktionen.

Stämmosupport – rikskansliet hjälper dig

Behöver du eller din krets/ditt länsförbund mer information kring riksstämman, hjälp att ladda ner eller komma åt stämmohandlingarna eller något annat kan ni kontakta vår stämmosupport, stammosupport@naturskyddsforeningen.se.

Barn på stämman

Barnaktiviteter erbjuds under fredag, lördag och söndag för barn från 7-12 år. Har du yngre barn kontakta Rikskansliet. Mer information kommer senare. Anmälan till dessa görs i anmälningsformuläret eller via mejl till riksstamma@naturskyddsforeningen.se. Om det blir färre än 5 barn som anmäls måste vi tyvärr ställa in.