5 saker du kan göra för miljöförsvarare

Känner du dig maktlös när du hör rapporter om att människor hotas enbart för att de skyddar miljön? Det är förståeligt. Men det finns saker som du kan göra för att bidra till förändring! Vi listar fem olika aktiviteter.

1. Skriv under vår namninsamling för skarp lagstiftning

Som konsumenter bidrar vi till hot och våld mot miljöförsvarare, ofta utan att veta om det. Därför behövs en lag som tvingar företagen att respektera miljö och mänskliga rättigheter i sin produktion. Just nu ligger ett viktigt lagförslag på EU-kommissionens bord som om det blir skarpt kan göra stor skillnad för miljö och människor. Men för att det ska bli verklighet behöver vi sätta press på politikerna! Ett enkelt sätt att göra det på är genom att skriva under vår namninsamling.

Namninsamlingen kommer att vara aktiv från och med den 21 november.

2. Anordna eller delta i ljusmanifestation

Du kan hjälpa till att arrangera en ljusmanifestation eller kika i vår kalender för att hitta manifestationer som anordnas nära dig!

Du kan också mycket enkelt manifestera digitalt den 10 december då vi för femte året i rad vill uppmärksamma miljöförsvarare. Då gör du så här:

• Tänd ett ljus!
  • Ta en bild!
  • Dela bilden på sociala medier
  • Lägg till hashtaggen #Light4Defenders i ditt inlägg.

3. Skriv en insändare

För att få frågan om miljöförsvarares alarmerande situation att synas ännu mer kan du ta kontakt med lokal media och berätta varför detta är så viktigt att belysa. Till hjälp har vi tagit fram en mall för insändare till media och press som du hittar här nedan.

4. Dela ut pepparkakor och vårt faktablad om miljöförsvarare.

Vi har tagit fram ett faktablad om miljöförsvarare som uppmuntrar till att skriva under vår namninsamling. Du kan hjälpa oss att sprida foldern under kampanjperioden 21 november till 11 december, samtidigt som du bjuder på ekologiska (eller palmoljefria) pepparkakor. Anledningen till att vi föreslår just pepparkakor är att många fabrikat innehåller palmolja - en råvara som ofta bidrar till att människor drivs från sina hem för att ge plats åt palmoljeodlingar.

• Dela ut ekologiska pepparkakor på lokala julmarknaden eller utanför lokala butiken tillsammans med vår informationsfolder.
  • Bjud på pepparkaksfika och diskutera hur vår konsumtion, företags ansvarstagande och hot och hat påverkar människor som försvarar miljön i Sverige och globalt.
  • Läs mer och beställ foldern här!

5. Bli en digital global hjälte

Som digital global hjälte blir du en del av en stark global miljörörelse. Samtidigt får du lära dig mer om miljö, klimat och globala frågor. Vi hör av oss med tips på hur du kan engagera dig på sociala medier för en grönare och rättvisare värld. Exempelvis kan du uppmuntra andra att stå upp för miljöförsvarare genom att skriva under vår namninsamling. Om du delar inlägg om miljöförsvarare i sociala medier så kan ditt engagemang ge ringar på vattnet. Använd gärna hashtaggen #Light4Defenders i dina inlägg.

Miljöförsvarare 2022 Herobild

Stå upp för miljöförsvarare!

Företags verksamhet ska inte orsaka miljöförstöring och brott mot mänskliga rättigheter.

Skriv under!
Gillas av 1