Naturskyddsföreningens hållbara julkalender: Lucka 04 den 4 december 2019

Vår andra lucka med tips ur "Ett hållbart liv" och medföljande tävling tipsar om fyra saker ur boken som passar att göra i hemmet. Så var med och tävla med ditt bästa tips med chans att vinna vår bok "Ett hållbart liv". Vi har också fått förstärkning med tre böcker från Bonnier Fakta som också var med och tog fram "Ett hållbart liv" tillsammans med oss.
<< Tillbaka till Hållbara julkalendern

9: Nej tack till reklam

Sätt upp en skylt som säger ”Nej tack till reklam” på din brevlåda eller brevinkast. Fysisk pappersreklam är en miljöbelastning genom produktion och transport. Dessutom uppmuntrar reklamen dig till köp. Skicka också ett meddelande om att du vill bli spärrad i SPAR-registret (statens personadressregister), så slipper du direktreklam från dem som använder SPAR som adresskälla. Säg bara ja till information från de organisationer, företag och aktörer som du verkligen gillar. Registrera dig på nixtelefon.org och NIX adresserat så slipper du adresserad reklam och telefonförsäljare. Avanmäl dig på nyhetsbrev som mest innehåller reklam. Klicka ur ”Jag accepterar reklam från företaget” när du gör ett köp online.

21: Bruka Bokashi

Ett alternativ till vanlig kompost är så kallad bokashi. Det är en form av kökskompostering där man med hjälp av bokashi-strö, som innehåller mikroorganismer, gör att komposten fermenteras och inte avger växthusgaser. Matresterna läggs i en lufttät behållare och med lite strö på matresterna blir de till näringsrik kompost på några veckor. Bokashi är också ett helt luktfritt alternativ, om det inte blir för blött. Bokashi-hinken kan du ha under köksbänken även om du bor i lägenhet. Komposten som bildas kan användas till dina plantor eller ges till någon som odlar.

40: Byt elavtal

Försäkra dig om att ditt elavtal enbart innehåller el från förnybara källor som sol, vind, vatten och biomassa. Väljer du el som är märkt med Bra Miljöval garanteras bästa möjliga miljöhänsyn. Dessutom avsätts pengar för varje såld kilowattimme till olika projekt för att reparera miljöskador och till energieffektivisering. Den ökade kostnaden för Bra Miljöval-märkt el ligger på några hundralappar per år om du bor i hus, eller några tior om du bor i lägenhet.

Varför vänta, byt elavtal nu!
För ett par veckor sedan lanserade vi en sida där vi guidar dig till rätt elavtal märkt med Bra Miljöval. Vi har listat alla elföretag som har el märkt med Bra Miljöval så det ska vara enkelt att byta. >> Byt elavtal redan nu!

52: Byt kyl och frys

Har du en kyl eller frys hemma som är äldre än tio år kan det vara dags att byta. Välj en produkt med den högsta energiklassificeringen (för närvarande A+++). Frysen bör dessutom vara avfrostningsfri. På hemsidan toptensverige.se listar Naturskyddsföreningen Sveriges energieffektivaste produkter.

(När det kommer till vitvaror som kylskåp visar livscykelanalyser att det är bättre att köpa ett nytt energieffektivt än att fortsätta använda ett gammalt. En fingervisning är att byta ungefär vart sjunde år. Om du har ett gammalt kylskåp från 1990-talet och byter till ett nytt A+++-märkt, har du tjänat in miljöbelastningen av nyproduktionen på bara några år.)