Naturskyddsföreningens hållbara julkalender: Lucka 06 den 6 december 2019

Vår tredje lucka med tips ur "Ett hållbart liv" och medföljande tävling tipsar om fem saker ur boken som du kan göra på fritiden för att få den lite mer hållbar. Så var med och tävla med ditt bästa tips med chans att vinna vår bok "Ett hållbart liv". Vi har också fått förstärkning med tre böcker från Bonnier Fakta som också var med och tog fram "Ett hållbart liv" tillsammans med oss. << Tillbaka till Hållbara julkalendern

251: Låna utrustning

Att köpa ny skidutrustning varje år är varken bra för plånboken eller miljön. Men barn växer snabbt och behöver ofta nya utrustning varje år. Förr var det vanligt med lokala bytesdagar som skolorna arrangerade, idag finns det massor av andra alternativ. Om du inte hittar något i din lokala köp- och säljgrupp så kan du besöka Fritidsbanken, som dyker upp i allt fler kommuner. De erbjuder gratis hyra av sportutrustning till alla. På så sätt kan även den med lite pengar åka med på skolresan.

252: Hyr utrustning

Att hyra skidor och pjäxor börjar vi vänja oss vid. Det är ett skönt sätt att få senaste modellen och slippa släpa på saker. Nu hyr också vissa outdoor-företag ut kläder. Istället för tusentals kronor på snygga och praktiska kläder så kan du hyra för en weekend eller en vinter. På vissa orter, exempelvis i Åre, kan du förbeställa kläderna så att de levereras till ditt hotell via tjänsten Rent a plagg. Perfekt för dig som tar nattåget och vill resa lätt.

269: Hemestra

Välj att semestra lite närmare hemmet nästa gång. Ta del av allt vackert och roligt som finns inom räckhåll med tåg, buss och båt. Köp eller låna böcker som guidar till sevärdheter och aktiviteter i ditt eget närområde, eller köp ett turistpass för din egen stad och turista på hemmaplan.

267: Ta tåget på semestern

Den som tar tåget märkt med Bra Miljöval i Sverige är en klimathjälte. Utomlands kan det vara mer osäkert varifrån elen kommer, exempelvis från kol och kärnkraft. Men tåg är hur som helst ett bra sätt att frakta väldigt många människor effektivt på och är ett relativt säkert transportmedel. Dessutom är det ett mycket trevligt sätt att resa. Kunskapen om att det går att ta tåget även ut i Europa ökar ständigt och förhoppningsvis kommer vi snart att kunna boka tåg på samma enkla sätt som vi idag bokar flyg. Efterfråga gärna fler tågresor och tågcharter. Branschen är snabb på att anpassa sig till nya behov och önskemål från kunder.

279: Sänk temperaturen

Ska du åka bort under en vecka eller längre kan du gott sänka temperaturen i din bostad till 12–15 grader. Stäng av värmen helt om du reser bort på sommaren.