Naturskyddsföreningens hållbara julkalender: Lucka 16 den 16 december 2019

Vår fjärde lucka med tips ur "Ett hållbart liv" och medföljande tävling tipsar om fyra saker ur boken som är kopplat till miljögifter i vardagen. Så var med och tävla med ditt bästa tips med chans att vinna vår bok "Ett hållbart liv". Vi har också fått förstärkning med tre böcker från Bonnier Fakta som också var med och tog fram "Ett hållbart liv" tillsammans med oss. << Tillbaka till Hållbara julkalendern

195: Giftfri impregnering

Vissa impregneringssprejer innehåller fortfarande giftiga fluorkarboner, oftast kallat PFAS. Idag går det att köpa produkter med Bra Miljöval-märkt impregnering. Fråga efter det i butiken. PFAS kan också ha använts i produktionen av outdoor-kläder och ryggsäckar, så kolla alltid upp att det är PFAS-fria produkter du köper.

Vissa föreningar av fluorkarboner kan påverka immunförsvaret och levern, såväl som reproduktionsförmågan. De är extremt långlivade, det vill säga att de inte bryts ner om de hamnar i miljön. Största spridningen sker vid tillverkningen.

204: Kemtvätt, nej tack

Undvik kemtvätt. Vid kemtvätt används många starka kemikalier som inte används i hemmet. Se till att undvika att köpa kläder som det står kemtvätt på. Eller välj en Svanen-märkt kemtvätt.

169: Skippa Triclosan

Produkter som innehåller triclosan, till exempel vissa deodoranter och tandkrämer, bör du undvika. Köp Svanen-märkt tandkräm eller tandkräm märkt med Bra Miljöval så vet du att du slipper triclosan.

(Triclosan är ett konserveringsmedel som visat sig vara farligt för vattenlevande organismer och människor. Bland annat kan det orsaka hormonstörningar.)

165: Zinkpyriton, nej tack

Zinkpyriton finns i exempelvis mjällprodukter, trots att det är farligt för vattenlevande organismer. Ha lite extra koll på innehållsförteckningen på mjällschampon, där det ofta finns med.

160: Skippa det antibakteriella

Antibakteriella produkter finns inom rengöring, hygien och kläder. Se upp för dessa. Vanlig tvål och vatten för kroppen eller diskmedel för olika ytor räcker nästan alltid. Antibakteriella produkter kan vara hjälpsamma i miljöer som måste vara sterila: som på sjukhus eller i ett slakteri, men är överflödiga i hemmet och kan bidra till att skapa resistenta bakterier. När antibakteriella produkter rinner ut i vattnet skadar de dessutom levande organismer.

Det här kan du vinna idag den 16 dec:

1:a pris
Boken "Ett hållbart liv" och boken "Vinterfåglar" av Lars Jonsson (Bonnier Fakta)

2:a pris
Boken "Ett hållbart liv" och boken "Vegansk husmanskost" av Gustav Johansson (Bonnier fakta)

3:e pris
Boken "Fågeldagbok" (Bonnier Fakta)

Vinnarna utses av Naturskyddsföreningen och meddelas via e-mejl i utskicket av dagens lucka ett par dagar efter tävlingen. Anställda hos Naturskyddsföreningen eller Bonnier Fakta får inte delta. Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.