Vår femte lucka med tips ur "Ett hållbart liv" och medföljande tävling tipsar om fyra saker ur boken som så här lagom till jul och nyår är kopplat till fester och högtider. Så var med och tävla med ditt bästa tips med chans att vinna vår bok "Ett hållbart liv". Vi har också fått förstärkning med tre böcker från Bonnier Fakta som också var med och tog fram "Ett hållbart liv" tillsammans med oss. << Tillbaka till Hållbara julkalendern

288: Återvunnen inpackning

Slå in julklappar och presenter i tidningspapper som annars skulle kastats. Glansiga magasin eller mer robusta tidningspapper funkar bra. Presentpapper kan också återanvändas om man tar hand om det försiktigt så att det håller sig snyggt. Pappret från ett stort inslaget paket kan räcka till mindre presenter i flera år om man ser till att rulla ihop det fint.

296: Låt julgranen bli värme

Lämna granen till kommunens uppsamlingsställe när den tjänat ut. Undvik bilen, det brukar finnas uppställda containrar. Där blir den oftast flis och ger sedan värme via fjärrvärmenätet.

300: Strunta i raketerna

Visst är det festligt och fint med raketer, men inte särskilt bra för miljön eller för människor och djur som är skotträdda. En del städer har bytt ut sina officiella fyrverkerier mot lasershower som inte sprider tungmetaller och andra farliga ämnen i naturen. Kanske kan en ljusmanifestation eller diskolampa på altanen vara ett alternativ?

(Kemikalieinspektionen har vid flera kontroller påträffat ämnet hexaklorbensen i vissa fyrverkeripjäser, senast 2015. Det mycket giftiga ämnet som är totalförbjudet i Sverige och EU sprids lätt i naturen och är mycket långlivat i miljön. Hexaklorbensen kan vara cancerframkallande, orsaka organskador vid upprepad exponering och är farligt för vattenmiljön.)(Triclosan är ett konserveringsmedel som visat sig vara farligt för vattenlevande organismer och människor. Bland annat kan det orsaka hormonstörningar.)

303: Ta hand om resterna

Oron för att folk inte ska bli mätta resulterar ofta i att det blir mycket mat över efter festen eller födelsedagen. Om du inte orkar äta upp allt själv dagarna efter är det ett bra alternativ att lämna maten till ett solidariskt kylskåp eller till Stadsmissionen, som finns lite överallt runt om i landet och tar emot mat på vissa ställen.

Andra alternativ är att bjuda grannar eller arbetskompisar på dagen-efter-lunch. Genom att använda lokala Facebook-grupper kan du också se till att maten kommer till nytta och inte måste kastas bort.