Naturskyddsföreningens bästa tips för en grönare jul

Vill du också fira jul utan palmolja, kanske dra ner lite på köttet på bordet och välja second hand och återbruk som julklappar istället för nyköpt? Vi har samlat våra bästa listor på gröna, hållbara jultips på ett ställe för att ge dig guidning till en grönare jul med mindre stress och klimatångest. Det ska vara lätt att göra rätt!

Låt julbordet spraka av färg, satsa på en KRAV-gran och njut av fina fisken.

Skövling av regnskog och grova brott mot mänskliga rättigheter ger palmoljan en bitter bismak. Men det går att fira jul helt utan palmolja.

Istället för att köpa papper som i de allra flesta fall bara används en gång, kan vi göra mer personliga och annorlunda paket där förpackningen kan användas flera gånger.

En plastgran är sämre än en riktig gran. Den skeppas ofta från andra sidan jorden, och risken är stor att den innehåller farliga kemikalier.

Mår du lite dåligt varje gång julhandeln slår ett nytt rekord? Du är inte ensam. Vi blir allt fler som inser att vi måste köpa färre nya saker om våra barn och barnbarn ska ha en framtid här på jorden. Vi har tagi

Ge bort medlemskap som främjar naturen! Ju fler medlemmar vi är, desto mer inflytande får vi i frågor som rör skog, hav, miljö, klimat, ekologiskt jordbruk och minskade miljögifter.

Vi bjuder på tre recept från kokboken "Ännu mera vego" – inspiration för dig som vill bjuda på ett grönare julbord.

"Ett hållbart liv" innehåller 365 tips för både vardag och fest, för arbetsplats och semester och för hela året. En perfekt present med andra ord.

När gästerna dansat klart och släkten åkt hem återstår att ta hand om det som blivit över. Så här sorterar du det lite klurigare skräpet från julfirandet.

Dela med dig av dina allra bästa tips för en mer hållbar jul!