Kommunikatör för miljömärkningen Bra Miljöval

Bra Miljöval är en miljömärkning som gör det lätt att göra rätt och låter alla vara med och bidra till att rädda världen. Nu söker vi dig som vill arbeta med att kommunicera Bra Miljöval.

Bra Miljöval är ett viktigt hjälpmedel för alla, oavsett om de är producenter eller konsumenter, stora eller små. Vi söker nu en strategisk, marknadsinriktad och driven kommunikatör för att göra miljömärkningen ännu mer framgångsrik.
Tjänsten är placerad i Göteborg.

Uppgifter och roll

Du kommer att arbeta både strategiskt och operativt med att utveckla, planera och genomföra Bra Miljövals kommunikation tillsammans med kollegor inom märkningen, i syfte att nå för märkningen uppsatta kännedoms- och intäktsmål. Du kommer också att vara den som formulerar och hanterar kommunikation till olika målgrupper via olika kanaler. Detta inkluderar bland annat att:

• Samordna planeringen av Bra Miljövals kommunikationsinsatser
  • Utveckla det strategiska kommunikationsarbetet och formulera mediala budskap
  • Aktivt kommunicera Bra Miljöval brett och smalt till specifika målgrupper och lämpliga kanaler
  • Skriva underlag för pressmeddelanden och debattartiklar
  • Pro-aktivt sälja in nyheter
  • Ansvara för textbearbetning och layout av dokument förknippade med Bra Miljöval
  • Omvärldsbevaka

Du rapporterar till avdelningschefen för avdelningen Handla Miljövänligt, men kommer att samverka med Naturskyddsföreningens kommunikatörer på Naturskyddsföreningens kommunikationsavdelning i Stockholm.

Du som söker tjänsten ska uppfylla följande krav:

• Relevant högskoleutbildning inom media och kommunikation
  • Erfaren kommunikatör
  • Mycket god skribent och skicklig på att anpassa budskap efter målgrupp och syfte
  • Duktig på layout och på digitala medier
  • Mycket god samarbetsförmåga, konstruktiv och lösningsorienterad
  • Mycket god strategisk och analytisk förmåga
  • Självständig, initiativrik samt van att strukturera sitt eget arbete
  • Van omvärldsbevakare
  • Delar Naturskyddsföreningens värderingar och följer miljödebatten
  • Förstår vikten av att en ideell organisation också måste skapa intäkter

Utöver dessa krav är det meriterande om du har:

• Erfarenhet från säljande organisation
  • Erfarenhet från påverkansarbete
  • Erfarenhet av sociala medier och digitala kampanjer
  • Engagemang och intresse för konsumentfrågor
  • Djupare förståelse av miljöfrågorna och kunskap om naturen
  • Erfarenhet från en medlemsbaserad intresseorganisation

Övrigt

Vi sitter på Första Långgatan 28B i Göteborg, precis vid hållplats Masthuggstorget. Tjänsten är en tillsvidareanställning på halvtid. Tillträde snarast.

Om Naturskyddsföreningen

Naturskyddsföreningen har kraft att förändra! Vi är Sveriges största miljöorganisation med 226 000 medlemmar. Vi är en ideellt och partipolitiskt obunden förening som tar ansvar för att driva viktiga miljöfrågor lokalt, nationellt och globalt. Med närmare en kvarts miljon medlemmar, kretsar med lokal förankring i hela landet och drivande eldsjälar har vi stora möjligheter att påverka. Vi skapar opinion, förändrar beteenden, granskar och kräver att makthavare och lagstiftare tar sitt ansvar.

Naturskyddsföreningen vill vara en inkluderande folkrörelse som speglar mångfalden i samhället, och vi vill att det ska genomsyra hela vår verksamhet. Vi vill vara en arbetsplats som är attraktiv för alla, eftersom vi tror att en variation av perspektiv, erfarenheter och bakgrund gör oss ännu starkare. Vi välkomnar därför en bredd av sökande.