Stötta världens miljöförsvarare – delta i ljusmanifestation 10 december

Varje år dödas hundratals miljöförsvarare världen över. Våld, hot och trakasserier ökar. Vi måste vända den här utvecklingen! Den 10 december ordnar vi därför ljusmanifestation under hashtaggen #Light4Defenders. Och du kan vara med!

Den 10 december ordnar Naturskyddsföreningen en ljusmanifestation för att uppmärksamma miljöförsvarares utsatta situation.
Den 10 december ordnar Naturskyddsföreningen ljusmanifestation för att uppmärksamma miljöförsvarares utsatta situation.

Miljöförsvarare blir allt mer utsatta. Det är en del av en global trend där civilsamhällets demokratiska utrymme krymper. Coronapandemin har också lett till att många regimer tagit till nya restriktioner och ökat trycket på många av de som arbetar för miljöfrågorna globalt. För att fler ska få upp ögonen för det här problemet anordnar Naturskyddsföreningen en ljusmanifestation den 10 december. Var med du också!

Läs mer om miljöförsvarares utsatta situation

Tänd ett ljus i sociala medier!

Vi uppmärksammar miljöförsvararnas utsatta situation i en digital kampanj där vi uppmanar allmänheten att tända ljus för mördade miljöförsvarare.

Delta den 10 december genom att:

• Tända ett ljus!
  • Fotografera!
  • Dela bilden på sociala medier
  • Lägg till hashtaggen#Light4Defenders i ditt inlägg.
  • Delta i vår digitala manifestation som kommer att direktsändas på vår Facebook den 10 december.

Syftet med manifestationen är att uppmärksamma miljöförsvarares utsatta situation, så att vi kan få ett slut på våldet mot dem som står upp för naturen.

Utöver Naturskyddsföreningen står en rad andra organisationer bakom manifestationen:

• Afrikagrupperna
  • Aktiva inom Fridays for Future
  • Amnesty
  • Fältbiologerna
  • Greenpeace
  • Latinamerikagrupperna
  • Naturskyddsföreningen i Stockholms län
  • Stockholms Naturskyddsförening
  • SwedWatch
  • We Effect

Tänd ett ljus för världens miljöförsvarare! #Light4Defenders

Ljusmanifestationer runtom i landet

Tidigare år har flera av Naturskyddsföreningens kretsar arrangerat ljusmanifestationer runtom i landet den 10 december. På grund av de restriktioner som Corona medfört är detta inte möjligt 2020. Här hittar du mer information om vad din krets kan göra istället.

Globala nyhetsbrevet

Följ oss och vårt globala arbete med natur och miljö.