Välkomna att delta i SM i fågelholk 2021

Att delta i SM i Fågelholk är en kul aktivitet för hela klassen! Tillsammans får ni vara kreativa och samtidigt lära er mer om olika hålhäckande fågelarter, varför fågelbostäderna blir färre och vad ni kan göra för att hjälpa dem. Gör nytta för fåglarna och var samtidigt med och tävla om den åtråvärda titeln ”Årets holkbyggare 2021”! Bidragen ska vara inskickade senast den 28 februari 2021, finalen äger rum digitalt i mars.

Många fina holkar byggdes under SM i Fågelholk 2019.

Därför behövs fler fågelholkar

Det är ont om gamla och murkna hålträd som är lämpliga för fåglar att bygga bo i och bostadsbristen ökar. Det beror bland annat på att skogsbruket tar bort lövträd och inte låter träd bli gamla. Den som sätter upp en holk och får chansen att se fåglar bygga bo och mata ungar på nära håll, glömmer det inte.

Så deltar din klass i SM i Fågelholk

Sista anmälningsdag är den 28 februari 2021. Bidraget skickas in digitalt via vår anmälningslänk.

Varje deltagande klass kan tävla med en eller flera fågelholkar i följande tre kategorier:

• Förskola årskurs 1–3
• Årskurs 4–6
• Årskurs 7–Gymnasium

1. Samla din klass och skapa era holkar. Kom ihåg – fantasin har inga gränser! Men tänk på att det finns vissa byggregler att tänka på som finns att läsa längre ner på sidan under ”Tävlingsregler”.

Behöver ni inspiration inför holkbygget? Använd gärna våra olika guider:
    >> Inspirationsguide –  Bygginstruktion för missgynnande fågelarter
    >> Inspirationsguide – Bygginstruktion för mesholk

2. När holkarna är färdiga behöver de fotas och skickas in till oss via anmälningsformuläret tillsammans med er anmälan. Holken ska fotograferas med en neutral bakgrund och holkens ingångshål behöver synas i bild. Sista dag för anmälan är den 28 februari 2021.

3. Efter sista anmälningsdag är det dags för juryn att utse de holkar som går vidare till finalen. Finalisterna kontaktas och ombes att skicka sina holkar till oss.

4. Dags för röstning! När finalisterna är valda är det dags att rösta fram Årets vinnarholkar 2021. Rösningen sker på Naturskyddsföreningens hemsida och annonseras ut i Naturskyddsföreningens sociala medier.

Vad vinner man?

• Vinnarna i SM i Fågelholk kröns med titeln ”Årets holkbyggare 2021” och får ett fint diplom.

• Vinnarholkarna publiceras på Naturskyddsföreningens hemsida och kanaler i sociala medier.

• Specialpris: Design och utformning i all ära! Men ett specialpris delas även ut till den klass som har gjort mest nytta för fåglarna. Holkarna behöver inte ha en fantasifull utformning, utan det är nyttan som räknas! Kanske har ni byggt och satt upp extra många holkar? Eller har ni byggt holkar anpassade för olika fågelarter? Ett särskilt pris delas ut till den klass som gjort stor nytta för fåglarna.

Tävlingsregler – det här behöver du tänka på vid holkbygget:

• Fågelholken ska byggas så att fåglar kan bo i den och ska tåla väder och vind.

• Den ska byggas i trä och ha ett ingångshål som är minst 28 mm i diameter.

• Det ska vara tillräckligt med utrymme inuti holken för fågelungarna, minst 9 x 9 cm botten och minst 18 cm invändig höjd.

• Det är fritt att måla och dekorera holken och vi uppmanar till att i första hand använda naturmaterial.

• Observera att holkar prydda med varumärkesskyddade logotyper diskvalificeras.

• Juryn kommer att uppmuntra humor, fantasi och unik design. Ett extra plus är om holken är byggd för en missgynnad art (här hittar du bygginstruktioner).

Vad gör Naturskyddsföreningen för att minska bostadsbristen för fåglar?

• Vi sätter press på politiker för att få till en bättre lagstiftning som skapar skogar som ger utrymme för växter, djur och människor.

• Vi påverkar skogsbolag och markägare för att de ska ta större hänsyn till både djur och människor i skogsbruket.

• Vi driver projekt för bland annat den vitryggiga hackspetten, som är akut hotad i Sverige.

Vill du bli vår samarbetspartner i SM i fågelholk?

Bli vår samarbetspartner i SM i fågelholk 2021 – Läs mer om företagssamarbeten

Kontakt:
Erica Lintrup, projektledare SM i fågelholk
Mejl: erica.lintrup@naturskyddsforeningen.se

Bli medlem – välj naturen

Nu är det hög tid för våra politiker att prioritera miljöfrågorna. Bli medlem och stöd vårt arbete. Det är dags att välja naturen!