NR-tävlingen 2018 är avgjord. Här är vinnarna!

2000 fantastiska bidrag från 1200 tävlande och vi är äntligen i mål med att utse vinnarna. Tre stycken slutvinnare blev det och sex veckovinnare. Här hittar du vinnarbilderna och bildtexterna.

Artikel

För andra året i rad har vi haft en Natural Reality-tävling under sommaren där vi ville kora några riktigt fantastiska naturupplevelser. Under sommarmånaderna har vi utsett sex stycken veckovinnare och nu efter tävlingens slutdatum korat både första-, andra- och tredjepristagare.

Tävlingen startade den 14 juni och avslutades den 30 augusti. Under perioden har vi fått in över 2 000 tävlingsbidrag från runt 1 200 tävlande. Kvaliteten på tävlingsbidragen har varit lika fantastisk som förra året! Juryn hade åter en utmanande uppgift när den skulle utse pristagare. Tävlingen innehöll fina priser från tävlingens prispartners, Houdini Sportswear, Luger och SJ.

Juryn bestod i år av Naturskyddsföreningens generalsekreterare Karin Lexén, Houdinis vd Eva Karlsson, Lugers partneransvarige Patrick Fredriksson samt SJ:s miljö- och hållbarhetschef Erica Kronhöffer, sammanträdde under hösten och utsåg tre vinnare.

Juryn tittade på helheten, det vill säga hur bild och text förmedlade den starkaste naturupplevelsen, eller ”Natural Reality”, som vi kallar det med en blinkning till Virtual Reality och VR-glasögon som var årets julklapp 2016 (se gärna kampanjen som startade hela konceptet).

Förstapriset: Linnéa Kero, Haparanda

Linnéa vinner förstapriset i årets NR-tävling med denna pärla.

Linnéa skriver själv om sin bild:
“En av mina elever belönar sig med en stund av reflektion och eftertanke. En stund där sångerna sjunger sig själva.”

Linnéa vinner vårt förstapris och får tillsammans med en vän uppleva ett skräddarsytt Houdini Hangout i Åre - en Natural Reality upplevelse utöver det vanliga. Houdini anordnar hela äventyret, inklusive utrustning såklart! Biljetter till Åre Sessions från Luger ingår och resa med Åre Sessions-tåget till Åre med SJ.

Andrapriset: Lovisa Dal, Torna Hällestad

Lovisa skriver själv om sin bild:
“Det stora med livet!”

Andrapriset innehåller tur- och returbiljetter för två personer med Bra Miljöval-märkta resor inom Sverige med SJ, en värdecheck med hållbar klädeshyra från Houdini samt två festivalpass till Way Out West i Göteborg 2019.

Tredjepriset: Andreas Mattisson, Karlskrona

Andreas skriver själv om bilden:

“Februari. Norr om polcirkeln. En vecka i tält. -25 grader. En upplevelse som inte alla får uppleva. Naturen är så vacker även när den verkar ogästvänlig. Ju mer vi anstränger oss, desto mer får vi igen.”

Tredjepriset innehåller tur- och returbiljetter för två personer med Bra Miljöval-märkta resor inom Sverige med SJ, en värdecheck med hållbar klädeshyra från Houdini samt två festivalpass till Way Out West i Göteborg 2019.

Deltävling med veckovinnare under sommaren

Vi delade dessutom ut sex stycken veckopriser under sommaren som inte ska glömmas. Det är en rad starka tävlingsbidrag, där flera även var med in i slutet i arbetet med att utse totalvinnarna. De som vann fick resor med SJ, klädeshyra från Houdini Sportswear och festivalbiljetter till Way Out West 2018 eller Åre Sessions 2019 från Luger.

Här kan du se förra årets (2017) vinnare!