197 miljökämpar mördade under 2017

Förra året mördades 197 personer för att de försvarade naturen. Det är nästan fyra personer varje vecka. Tre gånger så många som antalet mördade journalister.

Alla dessa 197 personer mördades under 2017 för att de försvarade naturen.

Grafik: Global Reporting

Det här är de 197 modiga män och kvinnor som mördades under 2017 för att de stod upp för och försvarade naturen och sina rättigheter mot gruvor, plantager, tjuvskyttar och storskaliga infrastrukturprojekt.

I Turkiet sköts ett äldre par, Ali och Aysin Büyüknohutçu, till döds efter att de vunnit ett domstolsfall för att stoppa ett omdiskuterat marmorbrott.

I Demokratiska Republiken Kongo mördades fyra parkvakter och en bärare av tjuvskyttar i ett bakhåll i juli.

Var är det värst?

Latinamerika är den kontinent där ojämförligt flest personer mördades för att de försvarade naturen. Brasilien har år efter år varit det land där flest miljökämpar har mördats. Förra året dödades 46 personer, och totalt 145 personer har mördats för att de skyddade naturen sedan 2015. Många av dem kämpade för att bevara Amazonas.

Så många personer mördades under 2017 i de sex hårdast drabbade länderna i världen.

Även Colombia har många dödsfall, 32 miljökämpar mördades där 2017. Sedan 2015 har totalt 95 personer utsatts, många i de landkonflikter som följde på fredsavtalet 2015.

I Aisen är Filippinerna är det farligaste landet för miljöaktivister, och det näst farligaste om man ser till hela världen. Sedan år 2015 har 102 personer mördats här, och bara under 2017 har 41 personer mördats i försvar av naturen. Urfolket Lumads på ön Mindanao i södra Filippinerna var hårt drabbade. I december mördades åtta personer från ön i en massaker för att de var emot en kolgruva och en kaffeplantage på sina förfäders land. Regeringen hävdar att de sköts i en närstrid med rebeller.

Vad driver våldet?

Det korta svaret är att industrin ligger bakom många av konflikterna. Industriell utvinning av naturresurser eldar på våldet när det sker på ett hänsynslöst sätt, med tvångsförflyttningar och bristande respekt för mänskliga rättigheter.

Så många personer mördades under 2017 i de sex hårdast drabbade näringarna i världen.

Lantbruk var den allra farligaste sektorn att protestera mot. Det stora behovet av soja, palmolja, sockerrör och nötkött gjorde att sektorn expanderade på bekostnad av urfolks land och annan gemensamt ägd mark, med allvarliga konflikter som följd. 37 personer mördades för att de motsatte sig lantbrukssektorn.

Gruvindustrin leder också ofta till tvångsförflyttningar och allvarliga konflikter, som i Sydafrika. 37 personer mördades för att de motsatte sig gruvor.

Även tjuvjakt, skogsbruk och vattenkraft och dammar var farliga näringar att protestera mot.

Svårt få upprättelse

De som utför morden är ofta inhyrda av politiker eller affärsmän, och få fälls i domstol. Många av miljökämparna är från fattiga förhållanden eller från urfolk. De blir betraktade som kriminella för att de försökt hävda sina rättigheter, och motarbetas av polis och inhyrda vaktbolag. När de mördas har deras familjer inte resurser att ta upp fallen i domstol eller media och på så sätt få upprättelse.

Ändå fortsätter protesterna, och modiga män och kvinnor fortsätter att försvara naturen och de mänskliga rättigheterna för att göra världen grönare och mer rättvis. De är värda vår beundran och respekt!

Läs alla artiklar i vår serie om hotade miljökämpar

Källa och extra läsning: Almost four environmental defenders a week killed in 2017 The Guardian och Global Witness

Mer information

Du vet väl att Naturskyddsföreningen är en del av ett internationell mijlörörelse? Genom medel från Sida samarbetar vi med allt från globala nätverk till lokala organisationer världen över. Tillsammans gör vi världen grönare och mer rättvis.

Läs mer om våra globala samarbeten.

Bli medlem

Bli medlem i Naturskyddsföreningen och stöd kampen för natur och miljö. Tillsammans har vi kraft att förändra.