Årets julklapp - en meningsfull gåva

När Årets julklapp presenteras varje år återuppstår frågor om konsumtion, julens innebörd och alternativa sätt att förbereda sig inför julen. Julens kärnbudskap är gemenskap och omtanke, och vi kan alla göra olika saker för att göra julen mer hållbar. Det menar Karin Lexén, Naturskyddsföreningens generalsekreterare.

Pressmeddelande

–  Att dela med sig av sin tid, kunskap eller sitt engagemang är en påtaglig julklappstrend. Många är trötta på överflödet av prylar, hör av sig till oss och vill veta mer om hur man ska fira jul på ett så bra sätt som möjligt för klimatet och miljön, säger Karin Lexén.

Karins fem snabba miljötips inför julen:

1. Ge upplevelser eller gåvor som inspirerar och gör nytta för miljö, mänskliga rättigheter och hälsa
  2. Låt grönsakerna ta plats julbordet, välj ekologiska varor och kasta inte rester
  3. Ta tåget, samåk, hyr en miljöbil om bil är nödvändig
  4. Köp en svensk vanlig gran (rödgran), gärna Krav-märkt från trakten
  5. Det finns mängder med bra second-hand prylar att köpa för vintersport, ofta väldigt lite använda

>Läs mer om Naturskyddsföreningens julknep om granen, resorna, maten – och julklapparna

På Naturskyddsföreningens webbplats finns gåvor till den som har allt. Det är julklappar som är hållbara, klimatsmarta och bidrar till att göra gott - gåvor som värmer inombords i vinterkylan! Om du ger bort ett medlemskap ingår, bl a fem nummer av tidningen Sveriges Natur. Andra gåvor går till arbetet inom ett utvalt miljöområde: Hav, klimat, miljögifter, jordbruk eller skog.

> Ge en julgåva för miljön

Låt årets julgåva gå till en friskare natur!

Det finns mycket kvar att kämpa för och ditt företag kan hjälpa till!