Berghs hjälper Naturskyddsföreningen att klimatmaxa

Hur kan Sverige visa ledarskap för klimatet? Nu ska 181 Berghs-studenter under två veckor arbeta intensivt med innovativ marknadskommunikation för att undersöka hur varumärken och företag kan skapa lösningar som både klimat och näringsliv tjänar på.

Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen arbetar med opinionsbildning och politisk påverkan för att klimatmaxa politiken. Det finns tecken på en positiv utveckling för världens klimatförhandlingar och Sverige skulle kunna driva en mycket tydlig och aktiv linje i klimatförhandlingarna inför FN:s klimatkonferens i Paris 2015.

Berghs höstprojekt ”Berghs Explore” utforskar gränserna för vad kommunikation kan åstadkomma i världen. Vi ser bortom den klassiska reklamhorisonten och tar tillvara på kommunikationens möjligheter att lösa ett problem på nya sätt. Under två veckor jobbar alla utbildningar med samma projekt. Det ger totalt 27 grupper, 181 studenter, som presenterar kommunikationslösningar där ett gemensamt värde för både klimatet och för varumärken ska skapas.

- Detta ger en ny viktig aspekt på klimatmaxa. Vi är spända på att se vilka lösningar studenterna tar fram och hur vi tillsammans lyckas kommunicera klimatomställningen som en spännande samhällsutveckling, säger Svante Axelsson, generalsekreterare för Naturskyddsföreningen.

Berghs vill vara med och bidra till kommunikation som kan göra Sverige till ett föregångsland och höja ambitionen i klimatarbetet. De områden som valts ut är:

• Tågboom, hur får vi fler att välja tåget?

• Vegopepp, hur får vi fler att välja grönt?

• Solrevolution, hur tar vi solrevolutionen till Sverige?

• Cykelchock, hur kan cykeln bli ett självklart val för ännu fler människor?

• Uppropet, hur får vi fler att visa att de är redo för nya vanor?

• Kollaborativ konsumtion, hur får vi fart på den kollaborativa konsumtionen?

• Rena Rama staden, hur får vi till hantering av hushållssopor på ett hållbart sätt?

- Berghs utbildningar ska inspirera till hållbar kommunikation, dvs medveten kommunikation som kan göra skillnad långsiktigt för människan, företaget och omvärlden. Vi vill synliggöra kommunikationspotentialen i ett verkligt samhällsproblem, säger Camilla Wallander, VD Berghs School of Communication.

Mer information, kontakta:

Jenina Dahlberg, kommunikatör Naturskyddsföreningen

070 638 67 44, jenina.dahlberg@naturskyddsforeningen.se

Linnea Falk, pressansvarig Naturskyddsföreningen

070-863 98 61, linnea.falk@naturskyddsforeningen.se

Camilla Wallander, vd Berghs School of Communication

073-7470021, camilla.wallander@berghs.se

Pål Pettersson, Programansvarig Berghs School of Communication

070-254 02 39, pal.pettersson@berghs.se

Finns det intresse att närvara på presentationen och ta del av lösningarna, kontakta Berghs.

Berghs Explore:

På uppstartsdagen den 4 december inspireras studenterna kring projektets tema. Det presenteras 7 kommunikativa problem som ska utforskas under projektets gång. Varje problem kommer utforskas av 4 grupper, vilket ger totalt 27 team.

Arbetet består av insiktsarbete sammanfattat i en brief, ta fram kreativ idé och ta ut skiss på lösningar i valda kanaler i någon form av gestaltning. Uppdraget i Explore 2014 är att undersöka hur ett varumärke kan bidra till att lösa en klimatutmaning. Välj ett företag/ varumärke som avsändare och ta fram en kommunikationsidé som både bidrar till att lösa den givna klimatfrågan och tjänar varumärket.

Tid: Berghs Explore, 4-18 december 2014

Redovisning av lösningar: Onsdag 17 december kl 9-14.00

Berghs School of Communication erbjuder strategiska och kreativa utbildningar inom marknadskommunikation, på flera nivåer och i flera format. Berghs tilldelades i somras för tredje gången det prestigefulla priset som världens bästa kommunikationsskola http://add.berghs.se

Naturskyddsföreningen är sedan decennier Sveriges mest inflytelserika miljöorganisation. Vi påverkar politiker, jagar miljöbovar och påverkar lagstiftningen. Vi sätter rampljuset på brinnande miljöfrågor genom rapporter, kampanjer, böcker, debatter, konferenser och ett intensivt pressarbete. http://www.naturskyddsforeningen.se