Besök Lilla Karlsö i sommar

Börja planera för sommarens naturupplevelser. Besök Lilla Karlsö, Naturskyddsföreningens egen fantastiska ö utanför Gotland. Boka nu!

Lilla Karlsö, Naturskyddsföreningens egna, unika ö utanför Gotland.

Foto:

Gunnar Britse
Artikel

På Lilla Karlsö lever överväldigande närmare 50 000 fåglar av ett femtiotal olika arter. Naturen är unik och oexploaterad. Tiotusentals sillgrisslor och tordmular häckar i klippbranterna. Kungs- och havsörnar besöker ofta ön och Naturskyddsföreningens egen profilfågel, pilgrimsfalken, häckar på ön.

Våra guider tar med besökarna med på en spännande vandring i en ovanlig natur, förbi fågelklippor och sälkobbar, följer slänterna och vandrar upp på öns vida platå. På ön finns grottor och många ovanliga växter som karlsösallat, hjärtstilla och hylsnejlika tillsammans med spännande småkryp. Gutefår betar sedan lång tid på ön.

På ön finns ingen servering, så tag med matsäck. Det finns möjlighet att övernatta i ett mindre hus med enkla kokmöjligheter. I ett litet museum finns fossiler och andra naturfynd samlade. Målet för Naturskyddsföreningen är att skydda öns natur från exploatering, men samtidigt erbjuda möjligheten att besöka ön, njuta och inspireras av naturen.

Ön är 2016 öppen för besök 26 juni till 14 augusti.

• Färdmedel:  Båt avgår 9.30 från Klintehamn.
  • Bokning:   Bokning av resa och övernattning sker via Stora Karlsöbolagets bokningscentral, antingen på telefon  0498-240500 eller på adressen boka@lillakarlso.se. Mera information om resan finns på bolagets hemsida www.storakarlso.se .
  • Pris: vuxen 325 kr, barn 6-15 år 150 kr, barn under 6 år åker gratis.

Priset inkluderar båtresa och guidning på ön.

Välkommen att njuta av en fantastisk och ovanlig svensk natur!

På Stora Karlsös webbplats kan du även hitta information och fullständig turlista till Lilla Karlsö:
> Om Lilla Karlsö
> Fullständig turlista

Bli medlem – rädda havens liv

Älskar du också havets våg? Gör som 226 000 andra miljökämpar. Bli medlem för 24 kr/mån.