Björn prisas för unikt havsörnsarbete

”Genom målmedvetet och osjälviskt agerande har han lyckats göra en enastående insats för att bevara den biologiska mångfalden” så lyder en del av motiveringen. Björn Helander, projektledare för Projekt Havsörn, forskare och förste intendent vid Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm, tilldelas ArtDatabankens naturvårdspris 2013.

Björn Helander ringmärker havsörn.
Ett havsörnsbo kan väga över ett ton och kräver riktigt gamla träd.
Artikel

– Vi är otroligt glada och stolta över att Björn får priset. Han är unik i sitt arbete och värd all uppskattning.  Priset är också ett erkännande till alla som med ideella insatser bidragit i det här unika räddningsprojektet, säger Naturskyddsföreningens ordförande Mikael Karlsson.

Förutom Björn Helander fick Kerstin Johannesson, professor i marin ekologi vid Göteborgs universitet, pris. Båda har, enligt juryn, genom sin kunskap och sitt stora engagemang gjort enastående insatser för att bevara den biologiska mångfalden i Sverige. Kerstin Johannesson är professor i marin ekologi vid Göteborgs universitet.

”Björn Helanders insatser har varit helt avgörande för en av de verkliga framgångssagorna på naturvårdens område i Sverige – att havsörnen räddats. Med sakkunniga råd, diplomati, god kommunikation och en osedvanlig bredd i sitt arbete har han bidragit till att en art räddats till omvärlden. Genom målmedvetet och osjälviskt agerande har han lyckats göra en enastående insats för att bevara den biologiska mångfalden”, skriver juryn som består av ArtDatabankens styrelse.

Alla har möjlighet att nominera personer, organisationer eller företag till priset som delas ut vid ArtDatabankens årliga Flora- och Faunavårdskonferens. Det går till ”person, organisation eller företag som genom forskning, miljöanalys, information, utbildning eller praktiska åtgärder gjort en enastående insats för att bevara den biologiska mångfalden”.

– Gemensamt för pristagarna i år  är att de har en förmåga att omsätta sin vetenskapliga kompetens till praktisk naturvård, ofta genom lokal förankring. De är därmed en viktig länk mellan forskning och praktisk naturvård, säger Ulf Gärdenfors, tf chef för ArtDatabanken vid Sveriges lantbruksuniversitet.

Läs mer om Projekt Havsörns framgångsrika historia>>

Läs porträttartikeln ”Min  plats på jorden” om Kerstin Johannesson i  Sveriges Natur >>

Bli medlem

Bli medlem i Naturskyddsföreningen och stå upp för natur och miljö. Tillsammans har vi kraft att förändra.