Blockpolitiken har lagt en blöt filt över miljöpolitiken under mandatperioden

I dag presenterar Naturskyddsföreningen sin utvärdering av hur partierna har levererat på de miljölöften som gavs inför valet 2010. I rapporten ”Fyra förlorade år för miljön” visas att blockpolitiken har hindrat genomförande av en rad olika reformer på miljöområdet.

-   Blockpolitiken har blivit ett av våra stora miljöproblem. Det är beklämmande att alla riksdagspartier har prioriterat konflikt framför en pragmatisk politik på ett område där det finns ett stort stöd hos väljarna, säger Johanna Sandahl , ordförande Naturskyddsföreningen.

I utvärderingen visar det sig att varken alliansen eller den rödgröna oppositionen har levt upp till de miljölöften som gavs till Naturskyddsföreningen 2010.

-   Det är dags för partierna att släppa beröringsskräcken med miljöfrågorna. Verkligheten visar att väljarna kommer att belöna de politiker levererar resultat på miljö och klimat, det visar inte minst valet till Europaparlamentet, säger Svante Axelsson, generalsekreterare Naturskyddsföreningen.

I den nyvalda riksdagen 2010 fanns en parlamentarisk majoritet för hälften av Naturskyddsföreningens miljöförslag. Ytterligare sex vann stöd hos partier på båda sidor om blockgränsen. Exempelvis fanns ett brett stöd hos Allianspartierna och över blockgränsen för en fortsatt miljöskatteväxling och skydd av haven.

Läs hela rapporten här

För mer information: