Dags att vegopeppa julmaten!

Hakar du på vegotrenden till jul? Om ja: Hurra. Det för dig ett steg närmare till att bli en klimathjälte. Om inte: Ta det lugnt. Smergy, vårt fiffiga och ungdomliga energieffektiviseringsprojekt, hjälper dig på traven.

Pressmeddelande

Den globala kött- och mejeriproduktionen påverkar klimatet mer än vad bilar, flygplan, båtar och lastbilar gör – tillsammans! I Sverige äter vi över 40 procent mer kött i dag än 1990.

– Det kan vara knepigt att bryta gamla vanor. Men prova t.ex. att välja mer grönt på julbordet, och ta hjälp av Smergys tips, säger Sven Hunhammar, klimatchef på Naturskyddsföreningen.

Smergys fyra enkla steg till mer vegopepp i vardagen

1. Känn dig inte tvingad att sätta en etikett på dig själv.
Du behöver varken bli eller kalla dig vegetarian eller vegan, bara äta lite mer mat utan kött. Börja med att plocka bort kött lite här och där. Ha en köttfri dag i veckan. Bli lunch- eller veckodagsvegetarian. Eller ät kött bara en viss dag i veckan. Skaffar en rutin så blir det mycket enklare! Du väljer själv hur mycket kött du äter.

2. Kör du samma kötträtter om och om igen? Prova att vegopeppa någon av dem.
Köp sojafärs eller linser istället för köttfärs, eller tofu istället för kyckling. Testa nya rätter. Internet är fullt av vegorecept och inspiration i bloggar och på Facebook. De största receptsamlarsajterna har tydliga vegetariska kategorier. Det är inte svårare att laga vego än kötträtter.

3. Om du vill äta kött - välj med omsorg.
Olika produkter påverkar klimatet och miljön olika mycket. Köper man mindre kött räcker pengarna till att köpa ekologiskt kött och kött från djur som betat. Använd din konsumentmakt. Fråga i butiken och på restaurangen var köttet kommer ifrån och om det är ekologiskt!

4. Ifrågasätts dina val av mat? Välj själv när du vill diskutera.
Du har ett slagkraftigt argument i botten: Du väljer bort köttet för att du inte vill bidra till de svenska utsläppen på över ett ton koldioxidekvivalenter per person och år som beror på konsumtion av animaliska produkter. Vegetarisk mat är mer resurseffektiv och dessutom bättre för hälsan, enligt både Livsmedelsverket och WHO, som nyligen kom med en rapport som listar charkprodukter som cancerframkallande.

Men du behöver inte förklara dig varje gång du inte äter kött. Säg bara att du valt bort djuret i dag för klimatets skull. Eller ställ en motfråga “Varför äter du kött i dag?”.

Tipsen har tagits fram av Naturskyddsföreningens energieffektiviseringsprojekt SMERGY, ett EU-projekt som finns i sju länder och som är en förkortning av ”Smart Energy”.
Läs mer på smergy.se

>Här finns fler jultips från SMERGY

Mer information:
Yvette Rasch, kommunikatör för SMERGY, yvette.rasch@naturskyddsforeningen.se, 0708 63 98 61
Eva-Lena Neiman, presskommunikatör, Naturskyddsföreningen, 070 794 04 07