De ofräscha frukterna från tropikerna

Gott med tropisk frukt? Ja visst. Men inte särskilt fräscht. Idag är vi många som ratar giftbananer och satsar på ekologiskt istället. Nu är det dags att byta även ananas och mango till eko.

Importen av hårt besprutad tropisk frukt ökar kraftigt i Sverige.

Foto:

Ulrica Zwenger
Artikel

I Sverige har importen av färsk ananas femdubblats på tio år. Mango har tredubblats. Det var länge sedan tropisk frukt var lyx till jul. Och det är ett problem.

Ananas från landet som besprutar mest

Ananas importerar vi framför allt från Costa Rica, det land som använder mest bekämpningsmedel i hela världen. Vår granskning visar att medel som misstänks öka risken för cancer, rubba hormoner och försvaga immunförsvaret sprutas på fruktodlingar. Flera medel är så giftiga att de antingen är förbjudna eller hårt reglerade i EU.

Det drabbar förstås miljön hårt. Gifterna sprider sig med vind och vatten. De förorenar vattendrag och hotar djurlivet. Och det drabbar människor som lever nära de hårt besprutade plantager där vår billiga frukt odlas.

Alltså, billig för oss konsumenter. Dyr för varje person som drabbas av sjukdom. Eller som inte kan bada i den förorenade floden. Som inte får någon fisk eftersom den nästan försvunnit. Som inte hör sin favoritfågel sjunga längre. Eller som får svårt att odla sin egen mat när fruktodlingarna dränerar markerna på vatten. Hur sätter vi pris på det? Ja, det handlar i alla fall om mer än de åtta kronor vi betalar för en burk ananasringar.

Nu sprider vi ett exotiskt eko

Svenska butiker säger att vi konsumenter inte vill ha ekologisk tropisk frukt. Vi köper den inte när den finns. Och vi frågar inte efter den när den inte finns. Det är dags att ändra på det. Här är vårt recept:

1. Sprid ett exotiskt eko!

Låt oss alla tjata snällt på våra butiker - vi vill ha ekologisk tropisk frukt. Alltså frukt som odlats utan gifter. Och då menar vi inte bara den färska frukten. Vi äter massor av torkad, konserverad, fryst och pressad tropisk frukt som finns i hundratals svenska vardagsprodukter. Och vi vill att den ska vara eko!

2. Hallå svenska handeln - sover ni?

Allt ansvar ligger inte på konsumenterna. Ni måste ställa ännu högre krav på leverantörerna. Vår granskning visar att ni försöker skydda oss konsumenter från bekämpningsmedel i frukterna. Men miljön och människorna i de länder där frukten odlas är lika viktiga att ta hand om. Det finns fina exempel på hur ekologiska småbönder inte bara slipper gifterna när de ställer om till eko. Det kan också ge fler barn möjlighet att gå i skolan och fler kan få råd med mediciner när de blir sjuka. Så gör era smutsiga affärer rena, tack.

3. Vi pushar på politikerna - bli medlem

För att få till en riktig förändring behöver vi förstås också ha med oss politikerna. Naturskyddsföreningen jobbar för att Sverige och EU ska sluta importera mat som odlats på sätt som vi aldrig skulle godkänna på hemmaplan. Bli medlem så gör du oss starkare! Idag är vi 191 000 medlemmar. Ju fler vi blir, desto hårdare kan vi jobba.

Så här vet du att du får schysst frukt

Hur vet du att en frukt odlats utan kemiska bekämpningsmedel? Jo, om det står att den är "ekologisk" eller "organic" har du ditt ekolöfte från företaget. Ekologiskt är ett begrepp som är skyddat enligt lag inom EU, när det gäller mat.

Du kan också leta efter något av de här två märkena:

Gillar du också ekologiskt? Bli medlem!

Vi pushar politiker och fixar ekoboom i butikerna. Var med och förändra för 24 kr/mån.