Ekomat & jordbruk i nya Sveriges Natur

I Sveriges Naturs nya temanummer finns 42 välmatade temasidor om allt från skolan på Sollerön som odlar sina egna grönsaker till sexbarnsmamman Haregwa Gobezay som odlar mango i Etiopien. Priset för en ekokasse, porträtt på en ekobonde och fakta om miljömärkning och närodlat ryms också i det nya numret.

Ekologiskt i Etiopien, Tigrayprojektet stöds av Naturskyddsföreningen
Haregwa Gobezay, en av de etiopiska bönderna som vänt jordförstöring och svält till bördighet och mångfald.

Foto / Illustration:

Annika Grenje

Vi pushar politiker och fixar ekoboom i butikerna. Var med och förändra för 24 kr/mån.

Allt fler av livsmedelskedjornas egna varor blir ekologiska. I kronor räknat ökade försäljningen av ekologiska produkter med tre procent förra året. Eftersom varorna blivit billigare blir emellertid samma ökning i volym mätt betydligt större. Många vill köpa ekologiskt, men ökningen går ändå långsamt.

Sveriges Natur rätar ut en hel del frågetecken om vad som är ekologiskt, vilken märkning man kan lita på och vad den innebär. Hur definierar man närproducerat? Måste en kasse med ekomat bli mycket dyrare än en med oekologisk mat? Dessutom reder tidningen ut vad Naturskyddsföreningens egen miljömärkning Bra MIljöval innebär.

I tre reportage från Afrika - Tanzania, Uganda och Etiopien - speglas och diskuteras Afrikas vägval. Kan den ekologiska odlingen ge mat till alla? Med stöd av Sida samarbetar Naturskyddsföreningen med organisationer i alla dessa tre afrikanska länder.

Passa på att uppdatera dig på vad ekomat innebär för dig - och för världen! Sveriges Natur är vår medlemstidning som alla medlemmar får fem gånger om året. Passa på att bli medlem du också!

Mer info: Carl-Axel Fall, chefredaktör, 070 344 65 44