Fem miljöpolitiska råd till Liberalerna

Det pågår en spännande politikutveckling på miljöområdet inom Liberalerna. Partiet vill öka miljökopplingen i skattesystemet och förespråkar nu grön skatteväxling. De vill ha ett fossilfritt Sverige, klimatsmartare reseavdrag och att fordonsflottan ska bli fossilfri, skriver Johanna Sandahl och Svante Axelsson.

Det är dags för Liberalerna att acceptera att framtidens elsystem är förnybart.

Vi välkomnar den uppdaterade klimatpolitiken. Inför den fortsatta utvecklingen av miljöpolitiken, och diskussionerna på riksmötet i helgen, vill vi ge fem råd till Liberalerna.

1. Fossilfri fordonsflotta till 2030.

Vägtransporterna är den sektor som snabbast kan ställas om till fossilfrihet. Vi uppmanar Liberalerna att ställa sig bakom ett mål om att vägtransporterna ska bli helt fossilfria till 2030. Driv också på för ytterligare effektiva styrmedel. Kvotplikt för biodrivmedel skulle göra lastbilstransporterna fossilfria – det är vi och åkerinäringen överens om. Bilparken kan göras mer klimatsmart genom att låta förmånsbilar vara supermiljöbilar.

2. Värna stränderna.

Strandskyddet är en del av vår allemansrätt och har inneburit att det är möjligt att promenera utmed stränder, bada och lägga till i naturhamnar med båten. Vi kan också tänka oss lättnader för strandskyddet i vissa områden i glesbygden. Däremot krävs det att skyddet skärps där situationen nu är ohållbar på grund av det stora antalet dispenser, i exempelvis Stockholms skärgård och i Bohuslän.

3. Modernt skogsbruk.

De av riksdagen antagna miljömål som rör skogen kommer med dagens styrmedel inte kunna uppnås. Livsmiljöer för hotade och rödlistade arter fortsätter att avverkas. Dagens skogspolitik och skogvårdslagstiftning behöver moderniseras. Liberalerna behöver bejaka behovet av ökade resurser i statens budget till skydd av skog. Verka också för att incitament skapas för en större mångfald av metoder i skogsbruket, inte minst för det mer skonsamma kalhyggesfria skogsbruket.

4. Hållbar matproduktion.

Liberalerna föreslår införande av en handelsgödselskatt. Ställ er också bakom att bekämpningsmedelsskatten ska göras om till en miljömässigt mer effektiv differentierad miljöavgift på växtskyddsmedel, som den i Danmark. När ni ska ta ställning till den nationella livsmedelsstrategin som regeringen föreslår snart, stå upp för ett mål för ekologisk produktion och att de svenska miljö- och djurskyddsreglerna inom lantbruket värnas.

5. Acceptera att framtidens elsystem är förnybart.

Vattenfall och Eon har deklarerat att ny kärnkraft i Sverige är en ickefråga. Även om effektskatten på kärnkraft tas bort, vilket vi accepterar, kommer kärnkraften vara för dyr och olönsam för att någon ska vilja bygga nytt. Vi hoppas att Liberalerna kan ställa sig bakom en blocköverskridande överenskommelse som innebär ett stabilt och helt förnybart energisystem.

Liberalerna har en lång tradition i att engagera sig i naturvårdspolitik. Partiet låg bakom Sveriges första naturskyddslag 1909 och kämpade mot vattenkraftsutbyggnad av värdefulla älvar. Vår valgranskning 2014 visade att Liberalerna var det bästa partiet inom Alliansen när det gäller naturvård. Vi hoppas att partiet verkar för att behålla den positionen.

Johanna Sandahl, ordförande Naturskyddsföreningen
Svante Axelsson, generalsekreterare Naturskyddsföreningen

Läs artikeln och deltag i debatten här.