Fler starka risodlare på Filippinerna

En unik bank med tusentals rissorter har tagits fram av vår samarbetsorganisation på Filippinerna. Med vårt stöd kan 35 000 filippinska bönder möta klimatförändringarna bättre än många av sina kollegor, samtidigt som de kan få större inkomst.

Artikel

Fler skyfall, översvämningar och andra klimateffekter ställer nya krav på det filippinska jordbruket. De 35 000 bönder som är med i vår samarbetsorganisation MASIPAG är bättre rustade än många av sina kollegor. Med vårt stöd har de letat fram 742 traditionella rissorter från landets alla avkrokar. Av dessa sorter har de utvecklat lika många nya. De 1484 rissorterna finns sparade i en unik risbank och delas gratis mellan MASIPAGS bönder.

Alla sorter i risbanken har olika egenskaper. Vissa tål att vara under vatten exceptionellt länge, andra är särskilt tåliga mot skadedjur. Genom att använda rätt ris för rätt plats och tidpunkt slipper bönderna använda skadliga bekämpningsmedel och dyrt konstgödsel. De kan också möta klimatförändringarna bättre. Nu vill allt fler filippinska bönder gå över till ekologisk odling.