Flygskattebeskedet viktig seger för det svenska klimatarbetet

-Beskedet om att regeringen står fast vid en klimatskatt på flygets skenande utsläpp är en seger för klimatarbetet i Sverige. Åtgärden har inte bara stöd i vetenskapen och opinionen, det är en viktig signal om att vi måste sluta subventionera klimatproblem, säger Naturskyddsföreningens ordförande Johanna Sandahl med anledning av regeringens besked om att förslaget om flygskatten ligger kvar i höstbudgeten.

Pressmeddelande

För Naturskyddsföreningen, som krävt att flyget måste stå för sina egna utsläpp och miljökonsekvenser i över ett decennium, är regeringens besked mycket välkommet. Sju av tio svenskar stödjer dessutom en klimatskatt på flyg, enligt en opinionsundersökning från Sifo i höstas.

Ett steg i fel riktning är nyheten att regeringen reviderar skatten nedåt istället för uppåt. Orsaken till justeringen, där en inrikesresa beläggs med 60 kronor, en EU-resa 250 kronor och en internationell resa 400 kronor, är med största sannolikhet oppositionens hot om misstroendevotum mot skatteförslaget.

-Påslaget är på tok för lågt för att generera ordentlig klimatnytta, i bästa fall hejdar det ökningen av utsläpp. Men regeringens kompromissförslag ger oss en grund att stå på, säger Johanna Sandahl.

Klimatpåverkan från svenskarnas internationella flygresande har ökat med 61 procent 1990-2014 och uppgår till 11 miljoner ton – lika mycket som vägtrafiken i Sverige, enligt Naturvårdsverket. För att minska vägtrafikens klimatpåverkan finns många styrmedel, men flyget, som står för den största utsläppsökningen, har varit befriat från skatter och avgifter.

-Nu förväntar vi oss att riksdagen accepterar förslaget och fortsätter initiativen för att bromsa flygutsläppen. Klimatkrisen är för allvarlig för att hållas gisslan av flygbranschen eller i ett politiskt spel, säger Johanna Sandahl.

Jesper Liveröd, press-och PR-chef, Naturskyddsföreningen 072 250 63 38

Sju usla orsaker att inte införa flygskatt
Pressbilder på Johanna Sandahl HÄR

Bli medlem - rädda klimatet

Vi är 226 000 medlemmar som pushar på för en tuffare klimatpolitik. Du kan göra oss ännu starkare för 24 kr/mån.