Första tröjorna med Bra Miljöval

För första gången finns nu en hel tröjkollektion märkt med Bra Miljöval. Tröjorna har tillverkats med hjälp av vindenergi och uppfyller en rad tuffa miljökrav.

Det är många punkter som ska bockas av innan en tröja får märkningen Bra Miljöval. Till exempel får inga miljöfarliga kemikalier användas när tröjorna bleks eller färgas. Energin som används vid tillverkningen ska också komma från hållbara källor.

Nu finns för första gången en hel kollektion tröjor som uppfyller de kraven. Earth Positive heter kollektionen som säljs av klädföretaget Dynamics. Tröjorna, som tillverkas med energi från vindkraft, är helt utan tryck. De säljs sedan till profilföretag som kan sätta sina egna loggor på dem.

– Det känns bra att få göra ekologiskt hållbara saker, säger Dynamics chef Andy Drake. Många människor tröttnar på att leta länge efter miljövänliga kläder och så ger de upp och går och köper kläder tillverkade i någon sweatshop istället.

Eva Eiderström, som är chef på Naturskyddsföreningens Bra Miljöval-kontor håller med:

– Det är svårt att veta vad som är bra för miljön när du väljer kläder. Då är det bra med en erkänd oberoende märkning som guidar dig.

Du kan köpa alla möjliga produkter och tjänster märkta med Naturskyddsföreningens egen märkning Bra Miljöval. Allt från tvättmedel och papper till energi och transporter. Men fram till nu har få klädesplagg klarat kraven för Bra Miljöval. Det är glädjande att Dynamics lyckats få fram en kollektion som klarar kriterierna.

– Alla som miljömärker sina produkter visar att de är öppna med vad de gör och att de gör en ansträngning för miljön, säger Eva Eiderström.

Dynamics undersöker nu möjligheten att även göra miljöanpassade tröjtryck.