Från ord till handling – Naturskyddsföreningens program i Almedalen

Det är skarpt läge för klimatet och den biologiska mångfalden. Nu är det dags att gå från ord till handling. Välkommen att ta del av Naturskyddsföreningens program i Almedalen, på plats eller via livesändning.

Naturskyddsföreningen arrangerar 16 evenemang på sin scen på Donners Brasserie i Almedalen (Donners plats 3), varav 5 livesänds på föreningens Facebooksida. Se ett axplock ur programmet nedan och det fullständiga programmet här

I år uppmanar Naturskyddsföreningen våra politiker att gå från ord till handling i miljöpolitiken. Januariavtalet, som slöts av Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna, överraskade till stor del positivt på miljö- och klimatområdet. Samtidigt saknas helt löften om att fasa ut klimatskadliga subventioner och skrivningarna om skog och strandskydd väcker oro. Nu gäller det att göra konkret politik av löftena och vässa politiken på områden där åtgärdsförslag ännu inte presenterats.

Naturskyddsföreningens generalsekreterarare Karin Lexén och ordförande Johanna Sandahl kommer att finnas på plats i Visby under Almedalsveckan och vara tillgängliga för att ge miljöpolitiska kommentarer i media.

Ett axplock ur Naturskyddsföreningens program:

Så kan fossila bränslen förbjudas
Måndag 1 juli kl. 13.15-14. Livesändning. Riksdagsledamöter från fyra partier diskuterar när förbudet av fossila bränslen kan ske och hur det ska gå till.

Dragkampen om skogen
Tisdag 2 juli kl. 10-10.45. Livesändning. Vilka politiska beslut behövs för att skogen ska räcka till? Debatt med representanter för riksdagspartierna, Svenska Samernas Riksförbund, skogsägare m.fl.

Hotet mot den biologiska mångfalden – hur kan svenskt bistånd hjälpa?
Tisdag 2 juli kl. 9-9.45. Sveriges biståndsminister Peter Eriksson (MP) har aviserat ett ökat fokus på biologisk mångfald inom biståndet. Vad innebär det? Medverkande: Peter Eriksson (MP), Karin Lexén, generalsekreterare Naturskyddsföreningen, Marie Stenseke, professor, Göteborgs universitet.

Hur ska strandskyddet se ut i framtiden?
Onsdag 3 juli kl. 10.00 - 10.45. Livesändning. Januariavtalet slog fast att strandskyddslagstiftningen ska göras om i grunden. Vad händer nu med tillgången på orörda stränder? Medverkande: Riksdagsledamöter från C och V, forskare m.fl.

Utflykt till Lilla Karlsö
Torsdag 4 juli kl. 8.40-ca 16.10 (samling Österport).
Raukar och grottor, sillgrisslor och tordmular, gutefår och sälar. Följ med på en spännande resa till Lilla Karlsö utanför Gotlands västkust, som ägs av Naturskyddsföreningen. Läs mer om Lilla Karlsö här.
Anmäl dig här.

Se hela Naturskyddsföreningens program i Almedalen här.
Följ livesändningar på Naturskyddsföreningens Facebooksida.
Följ Naturskyddsföreningen på sociala medier via #skarptläge

Presskontakter på plats i Almedalen:
Anna Havula, press- och PR-chef, Naturskyddsföreningen
anna.havula@naturskyddsforeningen.se, 070 870 37 00