Grattis till vinnarna i SM i fågelholk 2020!

Bland hundratals inskickade bidrag valde juryn ut 15 finalister. Nu har omröstningen stängt och vi har ett resultat! En nyhet för i år är indelningen av de tävlande i tre ålderskategorier. Det innebär att vi i år har tre vinnare, och dessutom har vi ett specialpris för särskilda insatser.

Vinnarna i SM i fågelholk 2020: Timmerholken, Piratskeppet och Övervakaren.

Över 400 bidrag skickades in till årets upplaga av SM i fågelholk. Juryn hade det roliga men svåra jobbet att utse 15 finalholkar och på Naturskyddsföreningens webb har omröstningen nu pågått i lite över en vecka. Nu har omröstningen avslutats och vi har ett resultat:

Vi är stolta över att kunna presentera vinnarna i 2020 års SM i fågelholk:

• Förskola–årskurs 3: Klass 3, Sörbyskolan i Gävle för bidraget “Piratskeppet”. Det vinnande bidraget fick 27 procent av rösterna i kategorin.
  • Årskurs 4–6: Klass 6, Västerhaninge Montessoriskola i Haninge för bidraget “Timmerholken” – 34 procent av rösterna.
  • Årskurs 7–9 & gymnasiet: Klass 9B och 9C, Malmslättsskolan i Tokarp för bidraget “Övervakaren” – 32 procent av rösterna.

Ett specialpris för särskilda insatser för fåglarna går till årskurs 3, Stocksätterskolan i Hallsberg med motiveringen: Ambitiöst och fint arbete med att förstå mer om fåglar och hur de har det i naturen. Med flera olika studiebesök som ringmärkning och uppsättning av holkar.

Stort grattis till vinnarna!

Tack också till alla övriga finalister som placerar sig på en delad och ärofull andraplats Det är fantastiskt att se hur stort engagemang SM i fågelholk väcker. Trots de speciella förutsättningar som nu råder har lärare och elever runt om i Sverige engagerat sig för fåglarnas bästa. Vi hoppas att alla barn och ungdomar som deltagit har haft riktigt roligt och att de fortsätter att titta på fåglar och engagera sig för natur och miljö, säger Karin Lexén, Naturskyddsföreningens generalsekreterare.

Bostadsbrist i skogen

Det storskaliga svenska skogsbruket gör att många fåglar inte har någonstans att bo. De flesta fåglar som bygger bo i trädens håligheter kan inte själva hacka ut sitt hål. De är beroende av hackspettar som gör ett nytt hål varje år och lämnar det gamla till nya invånare, men finns det inte tillräckligt med träd att bygga bon i kan fågelholkar spela en viktig roll.

>> Gå till de högupplösta bilderna på holkarna!

Vi vill skicka ett stort och varmt tack till alla lärare och skolklasser runt om i hela Sverige för roliga, fantasifulla och välbyggda fågelholkar, som kommer att göra konkret nytta för fåglarna.

Partners SM i fågelholk 2020

Bli medlem - rädda skogens liv

Var med och rädda skogens liv. Bli medlem! Tillsammans kan vi göra världen bättte.