Hitta djurens spår i snön

Det finns många spännande vilda djur i Sverige, ändå ser man dem sällan. När det ligger snö på marken är det lättare att snoka reda på vilka djur som finns i närheten eller se vilka som rört sig i området under natten. Genom att titta på spår, bajs och rester av mat och gnag, kan man klura ut både vem som gått i snön och vad som hänt.

Ekorrspår i nysnö
Är det två ekorrar som har mötts eller en som sprungit fram och tillbaka för att hämta nötter från fågelbordet?

Var med och rädda skogens liv. Bli medlem! Tillsammans kan vi göra världen bättte.

Även nära hus och i tätorter finns det spår som det är roligt att kika på. Hundar, fåglar och ekorrar hittar man lätt, men också rådjur, rävar och harar rör sig gärna nära hus.

För att inte skrämma ett djur som kanske fortfarande finns i närheten, ska man följa spåret bakåt. Många djur känner lukter på långt håll och hör bra. Det är därför som vi så sällan stöter på dem.

Vem gick här och vad hände?

Ibland räcker det med några få avtryck av fötter eller tassar för att se vem som varit framme. Ibland måste man följa spåren en bit och se hur djuret rört sig för att förstå vilket djur det är.

Stora tassar bredvid skoavtryck är säkert en hund, även om märken av stora hundtassar kan likna vargspår. Lodjur kan smyga nära bebyggelse. Om det inte dök upp spår av de stora tassarna skulle de flesta aldrig veta att ett lodjur varit i närheten.

Var en nyfiken detektiv

För att se vad det är för spår man hittat ska man vara detektiv. Titta både på hur ett en spår ser ut i detalj och hur många spår hänger ihop och visar hur djuret rört sig.

Förutom tass- eller fotavtryck kan man hitta märken efter svansen eller vingar som vispat i snön. Somliga djur väljer ofta samma väg så det blir en liten stig i snön. Ibland delar sig ett mystiskt spår så att man plötsligt ser att det faktiskt var två djur som tassat tillsammans en bit.

Harar kan ta väldiga skutt åt sidan för att lura den som följer efter. Rävar gör också stora hopp för att försöka komma åt sorkar och möss under snön.

På vår skolaffisch och i vårt spårkompendiet finns bilder på många spår med mått på hur stora de är. Ta med ut och spåra!

> Spåraffisch (passar bra att printa ut i A4-format)

> Spårkompendium

Bajs och kiss berättar också

Bajs och kiss i snön, matrester som nötskal och gnagda kottar berättar också vem det vara som skuttade eller smög i snön. Vid sjöar och åar kan man hitta träd som fällts och gnagts av bävrar.

Ibland kan man se i bajset vad ett djur har ätit. Om man har tur att hitta bajs av en utter kan det faktiskt lukta viol!