Humlesurr och fjärilsprakt i den vilda trädgården

Det är dags att sluta tukta våra trädgårdar så hårt att de blir obeboeliga för en mängd arter. Satsa istället på en mer vildvuxen tomt som kan dra till sig fjärilar, humlor och fåglar. Årets bok ”Naturligtvis!”, som ges ut i samarbete mellan Naturskyddsföreningen och Bonnier fakta, ger dig tips på hur du går tillväga.

Foto: Justine Lagache
Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen ger varje år ut en bok på ett viktigt miljötema. I år heter boken ”Naturligtvis! – Biologisk mångfald i din trädgård” och är skriven av Justine Lagache, medförfattare till boken Gödsel (2016). Boken ger dig kunskap och praktiska råd om hur du skapar en naturträdgård som både du och djur som fåglar, bin och fjärilar har glädje av. Ju mer variation i trädgården desto rikare mångfald.

– Vårt ohållbara sätt att utnyttja naturen har lett till att många arter trängts undan och förlorat både mat och hem. Det är ett allvarligt problem eftersom vi är en del av naturen och beroende av dess mångfald, säger Karin Lexén, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.

Som tur är kan vi alla bli en del av lösningen. Genom att bjuda in det vilda i våra trädgårdar kan vi göra stor skillnad för den biologiska mångfalden. På köpet får vi en både rikare, sundare och mer lättskött trädgård där vi kan ägna mer tid åt att ligga i hängmattan.

– Alla kan göra något för att hindra den negativa utvecklingen – inte bara de som har en egen trädgård, du kan också göra skillnad på din balkong, innergård eller i den närliggande parken. Hårt klippta gräsmattor kan göras om till blommande ängar, vildbihotell sättas upp i stadsmiljö och balkonglådan fyllas med bivänliga blommor. Tillsammans kan vi alla göra något konkret i vår närmiljö och det inger hopp, säger Karin Lexén.

Boken finns i handeln den 30 april.

För intervjuförfrågningar, kontakta:
Lisa Persson, presskommunikatör Naturskyddsföreningen,
lisa.persson@naturskyddsforeningen.se, 070-916 41 79

För mer information och bildmaterial, kontakta:
Hanna Lundkvist, mediekontakt Bonnier Fakta,
hanna.lundkvist@bonnierforlagen.se, 076-526 11 63