Jeansmärke får den första licensen för Bra Miljöval Re-design

Nya mattor av gamla jeans? Detta gör det svenska märket Nudie Jeans som nu också är först med att kunna märka mattorna med Bra Miljöval Re-design.

Nudies matta av gamla jeans är märkt med Bra Miljöval.

- Det är roligt att se hur Nudies arbete med hållbarhetsfrågor genomsyrar hela deras verksamhet, vilket gäller för både nyproducerat och sådant som kan återanvändas. Mattorna är ett ypperligt exempel på re-design eftersom jeansen de görs av redan har använts under lång tid, säger Weronika Rehnby, produktansvarig för Bra Miljöval Textil på Naturskyddsföreningen.

Hänsyn till både miljö och människor

Nudie Jeans arbetar för en hållbar utveckling för både miljö och människor. Därför har de tagit lönesättning för arbete i lågkostnadsländer i egna händer. Istället för att vänta på att fabrikerna själva ska höja arbetarnas löner, tar de ungefär 5 procent från varje produkt till extra lön. Och detta tar de från egen ficka. Det är också bra att de har valt att använda 100% ekologisk bomull i sina produkter. Sandya Lang, CSR-ansvarig på Nudie Jeans, är positiv till den nya märkningen.

- Eftersom vi har andra produkter som redan är märkta med Bra Miljöval, kändes det naturligt att gå vidare på samma spår i vårt arbete med det återvunna, säger Sandya Lang.

Naturskyddsföreningen miljömärkning Bra Miljöval Textil

För textilområdet finns tre kategorier:

Bra Miljöval Fiber och Beredning - för nyproducerat

Bra Miljöval Second hand