Kammarrätten underkänner beslut om vargjakt

Kammarrätten slår idag fast att det var olagligt av Naturvårdsverket att fatta beslut om licensjakt på 16 vargar förra vintern.

-  Om det är olagligt att ha licensjakt på 16 vargar så är det helt ologiskt att regeringen öppnat för att skjuta 100 vargar. Nu hoppas jag att regeringen tar sitt förnuft tillfånga och tar en time-out för vargjakten, säger Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Det var i januari 2013 som Naturvårdsverket beslutade om licensjakt efter varg, trots tung kritik från EU-kommissionen. Kort därefter överklagade Naturskyddsföreningen beslutet tillsammans med WWF och Rovdjursföreningen, vilket ledde till att jakten stoppades i väntan på dom. Föreningarna fick rätt i Förvaltningsrätten, med domen överklagades av Naturvårdsverket och Svenska Jägareförbundet. Kammarrätten gick emellertid på föreningarnas linje och fann att beslutet om licensjakt varit olagligt.

- Kammarrättens dom innebär en framgång för oss, nu har Naturvårdsverkets och regeringens rovdjurspolitik fått sig en allvarlig törn. Två domstolsinstanser har nu sagt sitt, och underkänt beslutet om licensjakt 2013. Även om domen skulle överklagas, är det inte säkert att Högsta Förvaltningsdomstolen tar upp dessa till prövning, säger Oscar Alarik, jurist på Naturskyddsföreningen.

Hela rättens beslut finns att läsa här

För mer information:

Johanna Sandahl, ordförande Naturskyddsföreningen, 070-357 80 23