Kemikalieskatt - ett steg mot en giftfri vardag

För att uppmuntra användningen av mer miljövänliga kemikalier kommer en skatt att införas på elektronik som innehåller skadliga ämnen. Resultatet blir att mobilen och en rad andra elektronikprylar kommer att bli lite dyrare. Men det är också ett stort kliv mot en giftfri vardag.

Artikel

Den 1 juli 2017 kommer en särskild kemikalieskatt att införas på elektronik med skadliga flamskyddsmedel. Produkter med mindre farliga flamskyddsmedel kommer att få reducerad skatt.

I vår elektronik finns flamskyddsmedel som ska skydda mot brand, men många av dem innehåller ämnen som kan skada vår hälsa. Forskning visar att flamskyddsmedel kan ansamlas i kroppen, och en del av dem kan vara måttligt cancerogena, reproduktionsstörande eller kunna ha negativa effekter på kroppens och hjärnans utveckling.

Flamskyddsmedlen finns i mobiltelefoner, men också i datorer, kylskåp, spisar, tvättmaskiner och TV-apparater, samt i flera andra vanliga elektronikprylar och maskiner.

Tanken är att skatten ska uppmuntra tillverkare att använda andra, mer miljövänliga ämnen i sina produkter. Det leder till färre skadliga kemikalier i alla de prylar och maskiner vi använder dagligen.

En kemikalieskatt kommer att läggas på följande elektronikprodukter:

Spisar, mikrovågsugnar, kylskåp, frysskåp, diskmaskiner, tvättmaskiner, torktumlare, datorer, bärbara datorer, läsplattor, dammsugare, mobiltelefoner, vanliga telefoner, trådlösa telefoner, routrar, trådlösa nätverk, CD-spelare, DVD-spelare, radioapparater, TV-apparater, TV-dioder, dataskärmar samt spelkonsoler.

Hur mycket dyrare kommer det att bli?

Beskattningen kommer att baseras på varans vikt, så det varierar från produkt till produkt.

Till exempel skulle en mobiltelefon som väger 150 gram bli 18 kronor dyrare, och ett kylskåp som väger 80 kilo skulle bli 320 kronor dyrare.

Enligt förslaget så skulle nämligen skatten bli 8 kronor per kilo för vitvaror och 120 kronor per kilo för annan elektronik. Men ingen vara skulle bli mer än 320 kronor dyrare, oavsett vikt och tidigare pris.

Om tillverkaren använder ett bättre alternativ minskas skatten med 75 procent.

Vem vinner på detta?

Vår hälsa och miljön. Detta kommer med stor sannolikhet leda till att mängden farliga kemikalier omkring oss minskar och därmed också de hälsoproblem som de kan leda till. Dessutom skulle naturen må bättre om färre farliga kemikalier läckte ut efter att vi slängt vår gamla TV. Miljöskatter har flera gånger tidigare gjort det lätt att göra rätt. Koldioxidskatten har haft stor betydelse för att släcka oljepannorna och svavelskatten har bidragit till att svavelutsläppen minskat med ca 90 procent sedan 1980. Om förslaget om kemikalieskatt går igenom kan det bli en viktig förebild för att komma framåt med arbetet att minska de farligaste kemikalierna även på EU-nivå.

Men alla andra prylar som också kan innehålla farliga kemikalier, ska de slippa undan?

Enligt utredningen som ligger bakom kemikalieskatten vill man i framtiden kunna beskatta till exempel kläder, möbler, byggvaror, leksaker, kosmetika och bekämpningsmedel med skadliga ämnen i. Det välkomnar vi. Då skyndar vi på utvecklingen mot mer miljövänliga produkter.

• Det är inte bara vi som gillar förslaget. Moderaterna, Liberalerna, Centern och Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet har gett sitt stöd till kemikalieskatten.
  • Läs debattartikeln där vi tillsammans med Annie Lööf lägger fram fem förslag för en skarpare kemikaliepolitik.
  • Här kan du läsa hela utredningen. I Naturskyddsföreningens remissvar på utredningen skrev vi att vi tyckte förslaget var bra, och dessutom att även en komplett innehållsförteckning på produkten också skulle ge en skattereduktion. På så sätt får konsumenter bättre möjlighet att få reda på vad en produkt innehåller egentligen innehåller.

Bli medlem

Bli medlem i Naturskyddsföreningen och stå upp för natur och miljö. Tillsammans har vi kraft att förändra.