Kemikalieskatt på kläder kan bli verklighet – Naturskyddsföreningen: “Stort kliv mot en giftfri vardag”

Idag presenterades en statlig utredning som föreslår en skatt på skadliga kemikalier i kläder och skor. Naturskyddsföreningen som länge arbetat med frågan ser förslaget som ett stort kliv mot en giftfri vardag.

Pressmeddelande 2020-04-01.

Att införa en särskild skatt på skadliga kemikalier i kläder och skor ingår i den så kallade januariöverenskommelsen. Nu har en särskild utredare tagit fram ett förslag för hur en sådan skatt kan bli verklighet och införas den 1 april 2021. Tanken är att skatten ska uppmuntra tillverkare att göra produkter som inte innehåller miljö- och hälsofarliga ämnen.

– Vi välkomnar förslaget om en skatt eftersom det skyndar på arbetet med att fasa ut farliga kemikalier ur människors vardag. Det är väldigt positivt att utredningen tar ett brett grepp och ser på alla de farliga ämnen som kan finnas i kläder och skor, till exempel PFAS, säger Karin Lexén, Naturskyddsföreningens generalsekreterare.

– Vi hade dock gärna sett att utredningen fått i uppdrag att omfatta all textil, inte bara kläder. Lakan, handdukar, gardiner och andra textilier kan också innehålla miljö- och hälsofarliga kemikalier, säger Karin Lexén.

Sedan den 1 juli 2017 finns en kemikalieskatt på elektronik, som gäller flamskyddsmedel. Om regeringen nu inför en skatt på kläder och skor, som beräknas ge inkomster till statskassan på 750 miljoner kronor årligen, tas ytterligare ett viktigt steg mot en giftfri vardag. Det kan dessutom skynda på utfasningen av farliga kemikalier på EU-nivå.

Läs utredningen här >>

Presskontakt: