Klädbytardagen blir Bytardagen

Pandemin gör att vi planerar för att vårens Klädbytardag 17 april istället blir en Bytardag då vi byter vi saker, fröer och sticklingar utomhus. Det görs under förutsättning att det åter blir möjligt att samlas fler än åtta personer och att man följer alla riktlinjer och restriktioner.

Bytardagar är både miljösmart och kul.

Foto / Illustration:

Erica Jacobson

Fördelen med en Prylbytardag utomhus jämfört med en klädbytardag är att deltagarna inte behöver prova plagg. Det blir också mindre hets och fyndjakt, vilket är bra i covid-19 tider.  Vi uppmuntrar även att byta sticklingar och fröer med varandra – bra tajming på våren.

En förutsättning för att genomföra Bytardagen är att det åter är tillåtet att samlas fler än åtta personer och att alla riktlinjer och restriktioner följs. Läs våra tips för hur du kan lägga upp Prylbytardagen. Fler coronaanpassade råd kommer i januari.

Klädbytardag i liten skala

Om ni vill göra en klädbytardag för allmänheten och bedömer att det går att göra coronasäkert ­– tänk få deltagare samtidigt, och goda avstånd, munskydd och handsprit, och under längre tid. En förutsättning är att de nationella råden medger att att det går att samlas och att ni följer alla föreskrifter från myndigheterna

Ha en klädbytardag på jobbet

Är ni en mindre arbetsplats eller skola/klass som vill byta kläder? Gör det under en dag som passar er från mitten av april. Under januari kommer vi ta fram detaljerade råd för hur man kan genomföra coronasäkrad prylbytardag respektive klädbytardag.

Så här går det till på ett klädbyte

• Du tar med dig fem eller tio fina och fräscha plagg (antalet plagg kan variera lokalt).

• För varje plagg får du en biljett som du kan byta mot ett nytt plagg.

• Det är helt gratis.

• På en del platser ska du lämna in dina plagg innan själva klädbytardagen. Exakt vad som gäller kommer att stå i den lokala informationen.

• Plagg som ingen väljer skänks till en lokal second hand-butik. Du får inte tillbaka kläderna.

Coronasäkert evenemang

Var beredd på att riktlinjerna kring coronanademin kan göra att förutsättningarna för hur och om man kan genomföra bytardagen kan ändras snabbt. Som arrangör för ett event är man ansvarig för att anpassa eventet så det är smittsäkert. Under januari kommer vi ta fram tips för hur man kan genomföra bytardagen på ett så säkert sätt som möjligt.
Läs också våra råd för aktiviteter.

Klädbytardagen = Nordic Swap Day

Klädbytardagen har blivit ett nordisk event. I Danmark är det initiativet Byttemarked som står bakom arrangemangen och i Norge är det Norska Naturvernforbundet som har klädbytardagen som en del i sin kampanj Ta vare på det du har.

Så här gör du om du vill arrangera ett klädbyte

1. Bestäm dig vem du vill arrangera klädbytet med. En kompis, din skolklass, kommunen, din krets (Naturskyddsföreningens lokalavdelning) eller kanske på egen hand?

2. Anmäl dig genom att slänga iväg ett mejl till kladbytardagen@naturskyddsforeningen.se och berätta var du vill ordna ditt klädbyte. Du kan också ringa Jessica Andréason, 0739-44 99 10 om du har frågor.

3. Nu är det bara att kicka igång! Boka lokal, planera marknadsföring, fixa bord och galgar.

Här hittar du våra bästa tips för att arrangera ett lyckat klädbyte. Gäller för 2020.

4. Beställ gratis affischer, flyers och klädbrickor och annat material.

Affisch 2020.

Material för 2020 års klädbytardag kan beställas här.

5. Visa gärna filmen "Ett miljösmart klädval", av Stefan Westerling och Daniel Stor från högskolan Dalarna.

Siffror från klädbytardagen 2019

Inom ramen för Nordic Swap Day arrangerades ca 300 klädbyten i Norge, Danmark, Island och Sverige.

I Sverige fick 58 000 plagg en ny ägare, vilket var nytt rekord. Förutsatt att de bytta plaggen ersatte inköp av nya plagg bidrog alla klädbytare med en enorm resursbesparing, nämligen: 43 ton kemikalier, 406 ton koldioxid och 58 000 kubikmeter vatten.

Kommentarer från tidigare besökare

”Att se någon bli glad över att hitta just min gamla tröja.”

”Miljön skonas, det är trevligt och jag får nya kläder.”

”Det som är skräp för någon kan vara värdefullt för någon annan.”

Bli medlem - för en bättre värld

Var med och verka för en stark global miljörörelse.