Lätt att välja rätt i matbutiken

Miljömärkningen beskrivs ofta som en djungel, och många upprepar gärna hur krångligt det är att välja smart i mataffären. Men det är en myt, som det är dags att avliva. Det är lätt att välja rätt i butiken!

Artikel

Den som vill göra miljösmarta val i matbutiken har två enkla saker att komma ihåg:

1. Att välja mycket vegetariskt
  2. Att välja mycket ekologiskt

Du behöver inte ha stenkoll på märkningar

För att veta att en vara är ekologisk behöver du inte ha koll på en massa märkningar. Det räcker med att matvaran är märkt med ordet ”ekologisk” för att du ska vara säker på att innehållet är producerat utan kemiska bekämpningsmedel, utan konstgödsel och med större respekt för djuren. Företag får helt enkelt inte märka sina varor som ekologiska om de inte är det, eftersom det skulle strida mot lagen.

Om du vill lära dig de viktigaste ekomärkningarna är det två som du ska lägga på minnet: Krav och EU-lövet.

Fyll kundvagnen med mycket grönt

Den här punkten finns det inte så mycket att orda om. Köttet är jordbruket största miljöbov och världens hav töms på fisk. Det är dags att upptäcka den gröna matvärlden! Inspireras av det indiska eller asiatiska köket som frossar i grönt. Eller gör om svenska klassiker till grönare varianter. Testa recept du tycker låter goda, det finns massor.

Nördkoll för den som vill göra mer

Sedan finns förstås alla vi som vill göra mer för miljön. Vi håller koll på säsonger, väljer Krav framför EU-ekologiskt, lusläser innehållsförteckningar och byter ut riset till matvete. Till vår hjälp har vi bland annat Grön guide, där det finns många smarta tips både för nördar och nybörjare.

Men för den som inte vill djupdyka i ämnet går det alltså att göra en alldeles utmärkt och tillräcklig insats ändå. Mycket grönt och ekologiskt på matbordet - krångligare är det inte.