Miljövänliga Veckan har fisken i fokus

I morgon bitti tjuvstartar Miljövänliga Veckan, Naturskyddsföreningens vecka som alltid infaller just vecka 40. I år är haven och världens fiskebestånd i fokus och vi riktar oss särskilt till butiker, restauranger och konsumenter med uppmaningen att välja fisk och skaldjur som är miljömärkta – och att helt sluta med miljövärstingarna jätteräkor, ål och tonfisk.

Pressmeddelande

På minst 150 platser runt om i landet kommer Naturskyddsföreningens kretsar att hjälpa konsumenter att välja rätt i matbutiken, undersöka utbudet i fiskdiskar och restauranger och ordna utställningar och filmkvällar.

– Jag är stolt och glad över de stora ideella krafter som finns i föreningen. Folkrörelsen kraftsamlar under Miljövänliga Veckan och man jobbar otroligt hårt för att nå ut med information om våra överfiskade hav. Det ger resultat ute i miljön, säger Mikael Karlsson, ordförande i Naturskyddsföreningen. Naturskyddsföreningens bästa råd under Miljövänliga Veckan är:

• När man köper fisk, välj fisk och skaldjur som är miljömärkt med KRAV eller MSC
  • Välj fiskar från Naturskyddsföreningens ”Ät gärna-lista”
  • Säg helt nej till jätteräkor, tonfisk och ål

Miljövänliga Veckan har plockats upp av föreningens partners i Etiopien och Kenya, som också kommer att fokusera på konsumtionen av fisk och skaldjur.

– Redan 2048 bedömer forskarna att matfisken i haven i värsta fall är slut om vi inte gör något. Därför är det extra viktigt att vi gör medvetna val när det handlar om fisk, säger Jessica Andréason, projektledare på Naturskyddsföreningen för Miljövänliga Veckan.