Mindre farligt avfall i Filippinerna

På många håll i världen används miljögifter som sedan länge är förbjudna i Sverige. Det drabbar framförallt fattiga människor hårt. Filippinerna är ett av runt 60 länder där vi stödjer lokala miljöorganisationer med de mest brinnande kemikalieproblemen.

Att bränna sladdar och sälja till skrothandlare ger snabbt pengar i handen. Elskrotet är det värdefullaste på tippen Pier 18 i Fillippinernas huvudstad Manila. Men också det farligaste.

Foto:

Foto: Luis Liwanag
Artikel

En stor mängd av de varor som vi använder till vardags i Sverige, som kläder, husgeråd och byggdelar till hus och datorer, är tillverkade i fattigare länder. I dessa länder är arbetsskador och dödsolyckor vanliga.

Med vatten, vindar och genom handel med varor tar sig kemikalierna över landgränserna, även till oss här i Sverige. Flera av ämnena kan störa utveckling och fortplantning, eller ge svåra sjukdomar hos människor.

Vi arbetar tillsammans med organisationer i andra delar av världen för att globalt stärka skyddet för miljön och människors hälsa vid användning av kemikalier.

Här är några exempel på vad vi gör i andra länder:

Filippinerna
I Fillippinerna stödjer vi organisationen EcoWaste som vill hindra import av förbjudna kemikalier, både i produkter och som avfall.  År 2009 gjorde vi en gemensam undersökning av kemikalier i plast- och läderskor. Den publicitet rapporterna skapade i Filippinerna startade en omfattande förändring av landets kemikalielagstiftning.

Kina
Många kineser använder kemiska bekämpningsmedel i vardagen, men få känner till riskerna för miljö och hälsa. I Yunnanprovinsen samarbetar vi med organisationen PEAC för att minska användningen av farliga hushållskemikalier.

Nepal
Med vårt stöd hjälper organisationen CEPHED fyra sjukhus att byta ut all utrustning som innehåller kvicksilver. På Kanti barnsjukhus innebär det att personal och patienter inte längre riskerar att få i sig giftet från trasig utrustning.