Naturskyddsföreningen bjuder in till rikskonferens i Åre

”Det våras för landsbygden!” enligt Naturskyddsföreningen som med den parollen bjuder in såväl medlemmar som andra intresserade till föreningens rikskonferens i Åre den 22-24 maj. Carolina Klüft, Annie Lööf och Jon Henrik Fjällgren kommer alla till konferensen i Åre, liksom framtidsminister Kristina Persson och Naturskyddsföreningens ordförande Johanna Sandahl.

Pressmeddelande

Jon Henrik Fjällgren ska underhålla deltagarna med en konsert på lördagskvällen. Carolina Klüft, ledamot i Naturskyddsföreningens styrelse är konferencier och Annie Lööf medverkar i ett samtal om landsbygdspolitik.

Naturskyddsföreningen anordnar rikskonferensen vartannat år, när föreningen inte har riksstämma. Syftet är att ge tid till diskussioner om både angelägna miljöfrågor och hur föreningen kan arbeta. Konferensen är också en viktig mötesplats och inspirationskälla för deltagarna från hela landet.

– I år vill vi vidga perspektivet och nå ut till allmänheten. Alla som är intresserade av natur, miljö och landsbygdens liv är välkomna. Vi ska lyfta både utmaningar, möjligheter och tänkbara konflikter mellan naturvård och en blomstrande landsbygd. Vi vill vrida och vända på klassiska dilemman som mer skyddad skog, mer vindkraft och minskad köttkonsumtion vs behovet av jobb, råvara, förnybar energi och betande djur. Vi är fast övertygade om att landsbygden är oerhört central för att samhället ska klara alla framtida utmaningar, säger Johanna Sandahl, Naturskyddsföreningens ordförande.

– Naturskyddsföreningen i Jämtland -Härjedalen tillsammans med lokalkretsen i Åre är väldigt glada och entusiastiska över att rikskonferensen hålls här hos oss. Vi har en fantastisk natur att visa upp, både erfarenhet av konflikter runt markanvändning kontra naturvård och många goda exempel på levande bygd och utveckling. Det här ska bli jätteroligt, säger Marie Andersson, ordförande i Naturskyddsföreningens länsförbund i Jämtland-Härjedalen och ledamot av föreningens riksstyrelse.

Konferensprogrammet innehåller bland annat en marknad med lokala och regionala aktörer, utflykter till regionens fantastiska natur, workshops och föredrag.

På fredagen den 22 maj drar vi även igång miljöfestivalen ”Ta makten!” - Naturskyddsföreningens och Fältbiologernas Miljöfestival för unga (upp till 25 år ) som vill påverka. Fältbiologerna är Naturskyddsföreningens fristående ungdomsförening. ”Ta makten” pågår också under hela helgen.

>>Läs mer om konferensen och anmälan här:

>>Mer information om ”Ta makten” finns här:

För frågor:
Johanna Sandahl, ordförande Naturskyddsföreningen, 070 3578023
Marie Andersson, ordförande i Naturskyddsföreningens ländförbund i Jämtland-Härjedalen och ledamot av föreningens riksstyrelse, 070 277 66 06
Hannah Wallin, projektledare Rikskonferensen, 0760 33 76 97

Eva-Lena Neiman, tf pressansvarig, Naturskyddsföreningen, 070 794 04 07

Anmälan till konferensen

Här anmäler du dig till årets konferens i Åre!