Naturskyddsföreningen lanserar kampanj för 100 % ekologisk matproduktion

Idag inleder Naturskyddsföreningen årets stora kampanjsatsning. Under hela 2013 kommer föreningen att samlas för att visa på baksidan av kemikaliejordbruket och varför det är smart att välja ekologisk mat. Kampanjen inleds med att presentera en ny rapport om hur övergången till 100 % ekologisk matproduktion är möjlig.

Pressmeddelande

- Det är ologiskt med o-ekologisk mat. Människor vill inget hellre än att det vi stoppar i munnen ska produceras på ett ekologiskt hållbart sätt, fritt från rester av bekämpningsmedel. Ändå är det bara 4 procent av den sålda maten i Sverige som är ekologiskt producerad, säger Johanna Sandahl, vice ordförande i Naturskyddsföreningen.

Naturskyddsföreningens kampanj kommer att inrikta sig på barnfamiljer och de som köper ekologisk mat då och då. Tanken är få fler att inse vad man faktiskt får på köpet när man väljer eko och fördelarna för människor, djur och natur.

Idag lanseras kampanjens hemsida på:

www.naturskyddsforeningen.se/eko

Sedan tidigare har boken ”Jorden vi äter” om hur bönder odlar mat i fyra världsdelar sålts i 16 000 exemplar. Idag lanseras boken även som e-bok och finns att köpa på länken:

- Den här kampanjen ska hjälpa konsumenterna att välja ekologisk mat i butikshyllan. Vi vill lyfta fram hur enkla beslut i vardagen kan sätta igång en stor förändring av hur vi hanterar jordens resurser säger Jessica Andréason, projektledare för kampanjen på Naturskyddsföreningen.

Större delen av kampanjen kommer att ske i egna kanaler, i sociala medier och med hjälp av medlemmar.

Läs hela rapporten om 100 % ekologisk matproduktion.

För mer information:

Johanna Sandahl, vice ordförande Naturskyddsföreningen, 070-357 80 23