Naturskyddsföreningen presenterar: Årets finalister i SM i fågelholk

Naturskyddsföreningen kan för tionde året i rad presentera tio fantastiska finalister i SM i fågelholk. Nu startar omröstningen för att kora vinnarna som presenteras kommande söndag på Nordiska Trädgårdar på Stockholmsmässan.

Finalisterna är:
1. ”Multibjörkholken”, Sameskolan Kiruna, klass 6, Kiruna (Kiruna)
2. "Fly to the Stare", Nättrabyskolan, klass 7, Nättraby (Karlskrona)
3. "Skogsrå", Bokelundsskolan, klass 7E, Sölvesborg (Sölvesborg)
4. "Stubbstugan", Kvinnebyskolan, klass 5B, Linköping (Linköping)
5. "Svampen", Ängdala skolor, klass 7, Höllviken (Vellinge)
6. "Flamingo", Ekhamraskolan, klass 7, Mariestad (Mariestad)
7. "Timmerstuga", Ålidhemsskolan, klass 8B, Umeå (Umeå)
8. "Det flygande dagiset", Lindåsskolan, klass 5, Lindås (Emmaboda)
9. "Villa Villekullaholken", Österbyskolan, klass 7B, Österbybruk (Östhammar)
10. "Franska holken", Franska skolan, Stockholm (Stockholm)

– Det är tionde året som vi ordnat SM i fågelholk och under åren har det varit många tusentals barn som lärt sig mer om hur fåglar lever, att det behövs gamla träd med bohål i naturen - och att vi kan hjälpa fåglarna. Jag är stolt över alla roliga holkar och det engagemang vi möter hos lärare och elever landet runt, säger Johanna Sandahl, Naturskyddsföreningens ordförande och jurymedlem.

Finalholkarna har valts ut av en juryn som har haft 326 fantastiska holkar att välja mellan. Förutom Johanna Sandahl har juryn 2018 bestått av:
Erica Lintrup, projektledare, Naturskyddsföreningen, Isak Isaksson, biolog, Naturskyddsföreningen, Helene Benno, generalsekreterare, Min stora dag, Göran Ekberg, Stockholmsmässan, Ida Olsson, naturengagerad influencer, driver webbplatsen och instagram-kontot iskogochmark samt Stefan Sundström, artist med stort miljöengagemang.

– Gå in på vår webbsida och rösta på din favorit bland finalholkarna uppmanar Johanna Sandahl.

>Här kan man rösta på sin favoritholk

>Här finns fria pressbilderpå finalholkarna

På Nordiska trädgårdar på Stockholmsmässan den 22-25 mars kommer holkarna att finnas ”live” att titta på och möjlighet för deltagarna på mässan att rösta.

Söndagen den 25 mars, koras de tre vinnarholkarna gul-, silver och bronsholken. Dessutom delas ett specialpris ut till den klass som gjort extra bra insatser för fåglar.

Kort bakgrund om SM i fågelholk
Det är tionde året som barn i skolor runt om i hela Sverige byggt holkar för att delta i SM i Fågelholk. Sammantaget har under de tio åren många tusentals barn tillsammans med engagerade lärare lärt sig mer om hur fåglar lever och vad vi kan göra för att hjälpa dem. Juryn uppmuntrar fantasi och rolig design, men holkarna ska också kunna fungera som hem åt riktiga fåglar.

Varför ska man bygga holkar?
På många ställen är det ont om träd med hål. Genom att sätta upp holkar får fler fåglar chans att häcka. De flesta fåglar som bygger bo i hål, kan inte själva hacka ut sitt hål. De är beroende av hackspettar som gör ett nytt hål varje år och lämnar det gamla till nya invånare.  För att det ska bli hål behövs gamla träd, gärna lövträd som ek eller björk eftersom det oftare bli sprickor och håligheter i lövträd. När svampar och insekter hittar skador, till exempel där en gren gått av, hjälper de hålhackarna genom att äter sig in i träet, luckrar upp det och ser till att det blir en bra början till ett hål.

Varför ordnar Naturskyddsföreningen SM i fågelholk?
Genom att uppmuntra holkbyggandet och barns engagemang för naturen vill Naturskyddsföreningen ordna fler bohål åt fåglarna och mer naturupplevelser åt folket.

En viktig uppgift för Naturskyddsföreningen och ungdomsorganisationen Fältbiologerna är att hjälpa människor i alla åldrar att komma ut och uppleva naturen. Den som sätter upp en holk och får chansen att se fåglar bygga bo och mata ungar på ganska nära håll, glömmer det inte. Det är livat i holken!

Kontakt:
Eva-Lena Neiman, presskommunikatör, Naturskyddsföreningen,
eva-lena.neiman@naturskyddsforeningen.se 070 794 04 07

Bli medlem – rädda skogens liv

Var med och rädda skogens liv. Bli medlem. Tillsammans kan vi göra världen bättre.