Naturskyddsföreningen presenterar: Det lilla fågeläventyret

Nu drar SVT:s satsning ”Det stora fågeläventyret” igång. Då passar vi på att ta slå ett slag för ”Det lilla fågeläventyret” – med stora upplevelser. Sätt upp en holk eller en fröautomat, följ med lokala Naturskyddsföreningen på utflykt. - Tänk på fåglar, så ser du dem!

6 tips för nybörjaräventyr med fåglar

1. Tänk - Tänk på fåglar, så ser du dem.

2. Titta - Man ser sällan en fågel så bra att man kan känna igen den bara på utseendet. Hur den flyger, var den finns (landskapet, om det finns mat som t ex frön, nötter eller bär), sången eller varningsläten är lika viktiga kännetecken.

3. Lyssna - När bara enstaka fåglar sjunger tidigt på våren, är det enklast att lära sig läten. Talgoxen och blåmesen är tidigt ute, hackspettarna börjar trumma och ugglor hoar på kvällen.

4. Mat och husrum - Sätt ut fågelmat eller en holk inom synhåll från ett fönster. Eller spana in ett skatbo när bobyggandet börjar tidigt på våren.  Genom att följa fåglarnas vardagsliv ser man att de är personligheter. En har starkare färg på huvudet eller bredare rand på bröstet. Någon är mer orädd och nyfiken på människor.

5. Kikare - Om du använder kikare: Fäst blicken på fågeln och håll kvar den, medan du lyfter kikaren till ögonen, ställ sedan in skärpan. Har du svårt att se exakt var fågeln sitter, välj ett riktmärke – en tydlig grenklyka, en död gren - något som sticker ut.

6. Telefon - Använd telefonen: Spela in läten, ta bilder för att lyssna och titta hemma i lugn och ro. Det finns flera bra fågel-appar som hjälpmedel. Fågelguiden och Kvitter är två exempel.

– Mitt bästa fågelskådartips är att ta kontakt med den lokala Naturskyddsföreningen. Vi finns i stort sett i alla kommuner. Häng med ut och lyssna på ugglor eller på någon annan utflykt. Man behöver inte kunna något om fåglar. Det finns oftast ledare som kan berätta vilka fåglar man ser och hör, säger Naturskyddsföreningens ordförande, Johanna Sandahl.

– Jag tycker också att det är roligt att följa fåglar från köksfönstret. En fågelholk kan bli ett trevligt inslag där du bor, oavsett om du har en egen tomt eller om du delar en gård med andra. När man matar eller sätter upp holkar får man en närkontakt med fåglarnas liv. Det är ett enkelt nöje för nya fågelskådare i alla åldrar.

 >Här finns Naturskyddsföreningen runt om i hela landet

Kontakt:
Eva-Lena Neiman, presskommunikatör, Naturskyddsföreningen, 070 794 04 07

Bli medlem

Bli medlem i Naturskyddsföreningen och stå upp för natur och miljö. Tillsammans har vi kraft att förändra.