Naturskyddsföreningen startar kampanj för världens bi-vänligaste land

Var tredje vilda biart i Sverige är på väg att försvinna. Idag startar Naturskyddsföreningen en kampanj för att Sverige ska bli världens bi-vänligaste land. Målsättningen är hjälpa Sveriges vildbin genom att bygga minst 5000 vildbihotell.

Pressmeddelande

Sveriges vildbin är i kris. I Sverige finns 270 vilda biarter, men en tredjedel av dessa är på väg att försvinna. Krisen beror på att binas livsmiljö har förändrats på ett sådant sätt att det blivit ont om både blommor och bomiljöer. Nu uppmanar Naturskyddsföreningen till byggande av 5000 nya vildbihotell och att rapportera dem på kampanjsidan www.bivänlig.nu, som lanseras idag.

– Din trädgårdsmästare har det svårt. Antalet bin och humlor minskar dramatiskt på många håll och det kan få stora konsekvenser. För ett litet bi har en större uppgift än man kanske kan tro. Var tredje tugga mat vi äter är beroende av bin. Utan bina försvinner många bär, frukter, grönsaker och blommor. Därför är det viktigt att agera för att hjälpa vildbina, säger Karin Lexén, generalsekreterare för Naturskyddsföreningen.

En enkel åtgärd som många kan göra är att ordna ett vildbihotell för att minska binas bostadsbrist. Dessa är inte till för honungsbin, som lever tusentals tillsammans i bikupor, utan ensamlevande vilda bin. Inga bikupor behövs, utan endast små hål i trä eller bamburör. På kampanjsidan går det att läsa instruktioner för att bygga ett vildbihotell, och enkelt att rapportera de som byggts.

För att rädda bina kan vi alla välja ekologisk mat, men det behövs också politiska beslut för att minska gifterna i jordbruket och rädda de blommande ängarna och betesmarkerna.

Läs mer om kampanjen här.

Läs mer om Naturskyddsföreningens arbete med bin.

Presskontakt:
Anna Havula, press- och PR-chef, Naturskyddsföreningen
anna.havula@naturskyddsforeningen.se, 070 870 37 00

Bli medlem - För en bättre värld

Var med och verka för en stark global miljörörelse.